Je dobojováno. Můj kamarád Vít „Kometa“ Vávra v neděli 29. 1. 2017
zvítězil v zápase GCF 37 v Nymburce. Tím se pro mě završily dva
měsíce fotografování, při kterých jsem dokumentoval jeho přípravu na tento
zápas. Celkově jsem na to spotřeboval 38 kazet filmu Ilford HP5+, tedy něco
kolem 1200 snímků, ze kterých budu dělat finální výběr. Všechny filmy jsem
pushoval na 3200 ISO ve vývojce Ilford Microphen. Chtěl jsem, aby měly fotky jednotný
vzhled. Vysoké ISO bylo vynucené světelnými podmínkami v tělocvičnách, kde
většinou bliká jen pár zářivek. Focení s bleskem jsem vyloučil už předem,
protože jsem tušil, že s foťákem budu na tréningu otravný až až i bez
blesku. Byli tací, kteří mě zrazovali od toho, abych tenhle projekt fotil na film. Co si budeme povídat, film není nejvhodnější na focení ve špatných světelných podmínkách. Na druhou stranu - učit se fotit s digitálem jsem se fakt nechtěl, takže jsem zůstal u osvědčeného receptu Leica M2 a Ilford HP5+.
Jak jsem se k focení MMA (Mixed Martial Arts) vlastně dostal? Ve své
mladické nerozvážnosti jsem se rozhodl, že si zkusím podat přihlášku na ITF do
Opavy. K přihlášce musí uchazeč přiložit i soubor nejméně 15 fotografií, 5
fotografických ilustrací a jeden stylizovaný autoportrét. Jenomže, kde vzít 15
fotografií na nějaké jednotné téma a nekrást? Věděl jsem, že postavit portfolio
jenom na streetovkách z Prahy nebo fotkách z cest nepůjde. Musel jsem
nafotit něco úplně nového a s novým přístupem. Zamýšlel jsem se dlouho a
pořádně. Původně jsem chtěl nafotit sérii ženských aktů stylizovaných jako
antické sochy, ale navzdory tomu, že je dnešní doba údajně plná nahoty, tak se
mi nepovedlo sehnat modelky. Tak jsem se zamýšlel dál a během svého meditačního
pobytu na anglickém venkově jsem to konečně rozlouskl. Poslouchal jsem jeden
fotografický podcast na iTunes, kde byl rozhovor s Američanem, který fotí
box, wrestling a MMA. Přitom jsem si vzpomněl na Vítka, se kterým se znám už od
dětství a který už poměrně dlouho slaví úspěchy na poli různých bojových
sportů. Nejdřív judo, poté sambo a teď i MMA. Napsal jsem mu zprávu a celkem
rychle jsme se domluvili na tom, že budu dokumentovat jeho přípravu na zápas.
Od začátku prosince do konce ledna. Nakoupil jsem zásoby filmu a vrhnul se do
toho.
Moje výchozí úvaha, že se bude fotit ve špatném světle, se potvrdila, i
když to nakonec nebyla taková hrůza. V některých tělocvičnách jsem se dostal i
na 1/60 při F5.6 a 3200 ISO. Při 1/60s mi přišla úroveň pohybového rozmazání
tak akorát. Při cloně F5.6 jsem si mohl také pomoct trikem se zónovým
zaostřením, abych se nemusel pokoušet zaostřovat pohybující se sportovce
pokaždé pomocí dálkoměru. Z výsledků prvního focení jsem byl trošku
rozpačitý, ale poučil jsem se a kvalitu snímků jsem s každým dalším
focením posouval dopředu. Nefotil jsem úplně každý trénink, protože Vítek
trénoval skoro denně (a někdy i 2x), což by při průměrné spotřebě 3 filmy na
tréning lezlo do peněz už moc. Důležité bylo se naučit, jaký má který tréning
rytmus, abych věděl, jaké fotografie a situace můžu čekat. Načasování bylo taky
důležité z hlediska výměny filmů, protože Leica M2 není zrovna fotoaparát,
ve kterém by šel film vyměnit rychle. Většinu fotek jsem udělal s objektivem
Zeiss 35/2.8 ZM, širší ohnisko než 35mm by se také možná hodilo, ale to nemám k dispozici.
Na několik posledních tréningů jsem nasadil objektiv Canon 50/1.4 LTM, abych
mohl získat detailnější záběry a portréty s menší hloubkou ostrosti.
Snažil jsem se při svém focení klukům v gymu co nejméně zavazet. Ono i
ve svém vlastním zájmu, tak nějak jsem nechtěl, aby mi někdo přistál na hlavě. Plus
jsem nechtěl Vítka při tréningu příliš obtěžovat ve chvílích, kdy se musí
soustředit na svůj výkon. Bylo mi jasné, že ačkoliv má za sebou několik zápasů,
kde byli určitě taky fotografové, tak tohle je něco jiného. Osobně si jen těžko
dovedu představit, že by mě někdo s foťákem „pronásledoval“ dva měsíce
skoro na každém kroku při tréningu. Vítek to ale zvládl statečně, jen jedno na
posledním tréningu po mě hodil rukavice, ale tu fotku jak byl vyšťavenej na
konci náročného tréningu, necelý týden před zápasem, když je ještě na přísné
dietě, jsem prostě potřeboval. Největší nervy jsem měl z focení zápasu.
Neznámé prostředí, kde ještě nemám „osahané“ světlo a navíc ještě ten pocit, že
bych nerad působil jako nějaký rušivý element ve chvílích, kdy se musí
maximálně soustředit na výkon. Nikdy předtím bych neřekl, jak důležitá je
psychologická příprava.
Na konci to dopadlo tak jak muselo, Vítek z mého pohledu soupeře úplně
přejel a vyhrál v druhém kole na škrcení. Mě teď ještě zbývá vyvolat
posledních 7 filmů, které jsem nafotil a udělat ze všech filmů finální výběr
portfolia. Vítek si tímto vítězstvím zajistil zápas o titul 4. 3. 2017 v Ostravě a vypadá to, že budu dokumentovat přípravu i na tento zápas. Určitě se k tomuhle tématu na blogu vrátím, až budu mít hotový finální výběr fotografií.