Každý slunečný den v Petrohradu
je svátek. Počasí mi přálo (to, že jsem psal e-mail prezidentu Ruské federace,
aby pomocí letadel rozehnal mraky jsou zlé pomluvy) a já měl slunečních dní dost
a dost. Ostatně, že mi počasí přálo bylo už vidět z mých černobílých
fotografií. Jenomže pokaždé, když vyleze sluníčko a je opravdu pěkné světlo,
člověk (tedy já) občas zakolísá a odbočí od čistě černobílé cesty směrem k barvě.
Proto jsem si do Ruska sbalil několik barevných filmů, když jsem zjistil, že má
být pěkné počasí. Kdysi jsem psal, že jediná cesta k barvě je použití
diapozitivů.
Prozřetelnost tomu chtěla, že mi
zbyly ještě nějaké Kodaky Ektachrome, takže jsem měl pro Petrohrad po ruce to
nejlepší, co jsem mohl mít. Jedinou nevýhodou diapozitivu je jeho nízká citlivost.
V případě Ektachromu 100 ISO. Od toho se odvíjela témata, na které jsem
barvu použil. Byly to povětšinou statické scény, kde mě primárně zajímalo
světlo a barevnost těchto scén. Nízké podzimní slunce je pro barevné focení
velmi příjemné, ale brzy se stmívalo. Musel jsem si tedy svůj den dobře
naplánovat, abych stihl využít co nejvíce denního světla a nenosil pak s sebou
Nikon FM2 (ve kterém jsem měl Ektachrome) jen jako zbytečnou zátěž po setmění.
Ve výsledku jsem byl příjemně
překvapen, kolik se našlo v Petrohradu barev. Kodak Ektachrome má obzvlášť
příjemné podání žluté a modré barvy. Modrá přijde do hry zejména tehdy, pokud
se vám povede dobře trefit expozici oblohy. Jednou z dalších nevýhod
diapozitivů je jejich nízký dynamický rozsah, takže se nehodí pro velmi kontrastní
scény, kde je mnoho jasných světel i hlubokých stínů. Těžko byste exponovali
tak, aby byla všude dobrá kresba. Určitě jsem už v některém z minulých
článků zmiňoval, že zrovna tenhle diapozitiv mě v tomhle ohledu velmi
příjemně překvapil. Expozici jsem pro něj neměřil žádným velmi sofistikovaným
způsobem. V zásadě stejně jako bych měřil pro negativ. Důvěřoval jsem
výstupu expozimetru svého Nikonu kombinovaném se zdravým rozumem.
Nakonec jsem spotřeboval 3 ze 4
kazet Ektachromu, které mi ještě zbyly. Smutné je to, že tento skvělý film se
přestal vyrábět v roce 2012. Naštěstí ne všichni výrobci filmů jsou jako
Fuji, že ukončovali výrobu jednoho filmu za druhým. Takže podle již potvrzených
zpráv nám Kodak tento film vrátí v prvním kvartále roku 2018. V současnosti
probíhají poslední testy před uvedením na trh. Je to dobrý pocit vědět, že alespoň
některé značky to pořád myslí s analogovu fotografií vážně. Jedním z pozitiv
pozitivních filmů je to, že se snáz skenují a potřebují mnohem méně postprocesu
než barevné negativy. Takže je dost docela dobře možné, že když budu v roce
2018 fotit v barvě, bude to s novým Kodakem Ektachrome!