Magnum Contact Sheets
(vydavatelství Thames and Hudson, editor Kristen Lubben) – asi nejtěžší kniha ze
všech, co mám vůbec doma. Přes 500 stránek, 446 ilustrací a z toho 240
barevných. Kniha ukazuje kontaktní otisky slavných fotografů agentury Magnum.
Nesmí chybět jména jako Robert Capa, Henri Cartier-Bresson, Elliott Erwitt,
René Burri a mnoho dalších neméně výborných fotografů. Tato kniha je podle mě
asi nejzajímavější z těch, co v současnosti vlastním. Umožní Vám
totiž nahlédnout do zákulisí slavných fotografií. Z časopisu nebo
z jiných knih znáte jen jednu fotografii, ale tady uvidíte i zbylých 35
(může se lišit), ze kterých byl ten slavný snímek vybrán. Pomůže Vám to
v hlavě zbourat ten mýtus, že slavní fotografové trefí výborný snímek hned
napoprvé. Ke každému kontaktnímu otisku je odstaveček s krátkým textem o
fotografovi a okolnostech vzniku snímků. Na kontaktech najdete různé poznámky a
značky, kterými si fotografové a editoři označovali, které fotografie vybrat
k publikaci. Knihu můžu jednoznačně doporučit, nevýhodou je snad jen
celkem vysoká cena, v ČR jsem jí viděl za cca 2100kč, v zahraničí se dá
sehnat levněji. Problém je v tom, že kniha je dost těžká a poštovné přijde
asi na pěkné peníze. Já svůj výtisk dostal k vánocům od rodiny
v Anglii a to, kolik peněz je stálo poštovné do ČR, budu poslouchat ještě
pár let.
Elliott Erwitt Snaps (vydavatelství
Phaidon) – Elliott Erwitt patří jednoznačně mezi nejznámější fotografy 20.
století a vlastně i 21. století, protože stále žije a pokud vím, tak i stále
tvoří. V této knize naleznete přes 230 stránek fotografií, doprovodné
texty jsou ořezány v zásadě jen na předmluvu. U každé fotografie naleznete
pouze dataci a místo, kde byla pořízena. Jedná se o jakýsi průřez tvorbou.
Především tedy reportážní a pouliční fotografie, vše v černobílé. Kniha je
rozdělená na 9 částí, předmluvu a 8 souborů fotografií. Erwitt je známý
především tím, že jeho fotografie mají specifický „smysl pro humor“. Pokud se
chcete seznámit s Erwittovým stylem, tak je toho velmi vhodná kniha,
zejména pro svůj průřezový charakter.
Vivian Maier Street Photographer
(vydavatelství Powerhouse books, editor John Maloof) – Příběh Vivian Maier se
alespoň částečně odkryl teprve relativně nedávno. Při aukci majetku ze skladů,
které se v USA konají, pokud někdo neplatí poplatky za úložné prostory, se
John Maloof stal majitelem mnoha negativů, včetně nevyvolaných filmů a po čase
zjistil i od koho fotografie pocházejí. Vivian Maier pracovala jako chůva
v Chicagu a New Yourku od 50. let 20. století. A fotografovala, hodně a
často. O to zajímavější je, že její fotografie téměř nikdo neviděl. Na veřejnost
se dostaly až po její smrti. Nejznámější jsou její fotografie, které pořídila
fotoaparátem Rolleiflex (měla jich několik) ve formátu 6x6 a ty jsou
publikovány právě v této knize, alespoň tedy tolik kolik se vešlo na cca
120 stránek. Nutno říct, že Vivian Maier měla skutečně talent zachycovat své
okolí a zároveň měla velmi dobrou techniku. V dnešní době to můžou
fotografie ve čtvercovém formátu působit poněkud neobvykle, ale i tak se
z nich můžeme leccos naučit. Úžasná je i technická kvalita fotografií a množsví
detailů, které byl film formátu 6x6 schopen zachytit (to mi připomíná, že musím
zase vytáhnout Yashicu!). Fotky jsou vytištěny kvalitně a kniha má pod
papírovým vnějším přebalem pěknou plátěnou vazbu, což potěší, když vezmu
v potaz, že se jedná o jednoznačně nejlevnější knihu z těchto čtyř
(cca 800kč).
Scarp Book (Henri
Cartier-Bresson, vydavatelství Thames and Hudson) – Kniha má něco přes 250 a je
opravdu velká. Černá vazba z imitace kůže se zlatým písmem působí skutečně
exkluzivním dojmem. První část knihy obsahuje kromě fotografií i text, který
jaksi osvětluje Bressonovu práci. Mnoho fotografií v této knize jsou
fotografie, které nikde předtím nepublikoval a případně i původní verze
fotografií předtím, než prošly úpravou před publikací. Bez zajímavosti není ani
to, jak velkoryse kniha zachází s prostorem na stránkách. Fotografie jsou
v ní vytištěné poměrně malé, zejména proto, že kvalita tehdejších negativů
nebyla příliš dobrá (většina z fotografií je z období před 2.
světovou válkou či krátce po ní), což je zmíněno i v knize. Po pravdě
řečeno, knihu jsem kupoval tak trošku naslepo. Nevěděl jsem, co mě v ní
čeká, ale zklamán jsem rozhodně nebyl. Poskytne jistý vhled do tvůrčího génia
jednoho z největších fotografů 20. století, ale pokud se zajímáte spíše o
samotné Bressonovy fotografie, asi zvažte jinou publikaci.
Tolik ke stručné charakteristice
čtyř zahraničních publikací, které se dotýkají problematiky fotografie. Doma
mám samozřejmě i další knihy a pokud se tento článek bude mým čtenářům líbit, napíšu
i o nich – příště například vyberu 4 knihy fotografií českých autorů. Až zase
zjistíte, že potřebujete nový lepší fotoaparát, objektiv nebo blesk, radši si
kupte knihu!