Mám pocit, že jsem někdy říkal, že si radši prostřelím hlavu
než fotit cosi jako glamour nebo fashion. Navzdory svému silnému přesvědčení,
zvědavost byla silnější. Zkrátka, když mi Lukáš napsal, že bude fotit fashion
v Malostranském ateliéru , zrovna když já půjdu kolem na cestě z práce
po své obvyklé fototrase, tak jsem neodolal, abych se nezastavil a nepodíval
se, jak takové focení probíhá. A protože jsem měl u sebe foťák, tak jsem se
rozhodl, že kromě nošení světel, foťáků a přenášení nábytku, také něco vyfotím.
Spíš takový „backstage“ dokument.
Malostranský ateliér se skrývá ve dvoře krásného (tedy
krásně zašlého) pavlačového domu. Je docela velký a celkem slušně vybavený
blesky, světly, sem tam se najde i kus nábytku a já při jedné výzkumné výpravě
narazil i na bar. Přirozeného světla tam navečer není moc, přichází
v zásadě jen světlíky ve střeše, takže jsme museli svítit. Tomu naštěstí
Lukáš rozumí, já ne. Doteď jsem vždy fotil jen venku v přirozeném světle. Jednou
z výhod černobílé fotografie je to, že se nemusíte tolik starat o teplotu
světla a vyvážení bílé. Prostě se vám nestane, že by modelka byla v umělém
světle oranžová. Naštěstí ale mají v každém pořádném ateliéru i světla o
stejné teplotě jako je denní světlo.
Lukáš ses rozhodl, že použije jen jedno světlo, protože jak
říká Robert Vano: „Sluníčko je taky jenom jedno!“ Něco na tom bude, taky mám rád jednoduchá
řešení a tohle je jednoduché řešení. Stačí najít správnou pozici světla, aby
člověk neměl stíny tam, kde je nechce mít a může se fotit. Dynamika focení na
film je (alespoň pro nás ten den) úplně jiná, než když se fotí na digitál.
Žádné dlouhé ocvakávání, kontrola displeje (logicky). Nastavit světlo, postavit
modelku na místo, změřit expozici. Modelka zaujme pózu: „Ne. Loket trošku výš,
tak. Dívej se támhle. To je ono.“. Cvak. Občas se pro jistotu udělala ještě
jedna fotka a mohlo se jít na další pózu nebo se modelka mohla jít převléct.
Lukáš převážně fotil na Mamiyu RB67, kde má 10 fotek formátu 6x7, občas sáhl po
kinofilmovém Canonu, když potřeboval v nějakém outfitu nebo póze víc
fotografií.
Hlavní věc co mě zaujala, bylo to, jak je důležité mít
jasnou představu, co chci na fotografii zachytit. Když fotím street, tak prostě
zachycuji život, tak jak se přirozeně odvíjí před mým objektivem. Člověk
samozřejmě občas do děje nevědomky zasáhne už svojí přítomností na nějakém
místě, lidé vidí fotoaparát a začnou se chovat jinak. Jenomže tohle je úplně
jiné. Umět modelce říct, jak přesně se má nalíčit, jak se má obléct. Zkrátka
vize v čisté formě. U tohoto typu focení je to samozřejmě možné a dokonce
snad i nezbytné. Když já nedonesu žádné fotky ze své procházky po ulicích,
dohromady se nic neděje. Když ale selžu při focení s modelkami
v ateliéru, vyhodil jsem do kanálu peníze za ateliér, za filmy, dost často
i za modelky a hlavně čas. Z tohoto pohledu mám skutečný respekt
k lidem, kteří mají nějakou vizi, jdou si za ní a dokážou jí uskutečnit
přesně tak, jak chtěli. Samozřejmě se mohou vyskytnout drobné zádrhele, jakože
například nemůžete v centru Prahy sehnat Coca-Colu ve skle, což jsem byl
schopen elegantně vyřešit, načež mě Lukáš povýšil z asistenta na
producenta.
Byla to rozhodně zajímavá zkušenost, kterou si rád zopakuji.
Tuším, že jsem se v některém z minulých příspěvků zmiňoval, že bych rád
zkusil něco podobného vyfotit. Nechat si to ukázat od někoho, kdo víc, co dělá,
je asi nejrychlejší cesta jak se něco naučit. Pravda, chodí mi pozvánky na
různé workshopy, ale ty tak nějak nepočítají s tím, že by někdo fotil na
film, takže smůla. Takže nejspíš setrvám ve své nové funkci „producenta“ a
uvidím, kam to povede.
P.S.: Pokud se někdo chystáte fotit glamour, či budoir určitě si přečtěte TENTO článek!