Mé pozvání k rozhovoru tentokrát přijal dokumentární fotograf
Martin Wágner, který se specializuje na mě velmi blízké téma Ruska (ale nejenom toho). S jeho fotografiemi jsem se poprvé setkal na výstavě
"Na Vostok". Okamžitě mě zaujala jejich kompozice a velmi precizní černobílé zpracování. Povídali jsme si o cestách do Ruska, specifickém prostředí té obrovské země, ale i tom, proč se po letech vrátil zpět k fotografování na film.
Jak jste začínal s focením?
Od dvanácti let jsem chodil do
skauta a tam se odehrávala různá dobrodružství, která mě fascinovala a já o
nich chtěl vyprávět. Jenomže jsem si uvědomil, že mi je nikdo nevěří, a tak mě napadlo, že by bylo fajn, kdybych je fotografoval. Samozřejmě se mi to nedařilo úplně fotograficky zachytit, ale je fakt, že moje první fotografická
výstava, v mých patnácti letech byla právě z prostředí skautingu.
Fotíte na film?
Teď jsem znovu začal. Dlouho jsem
fotil na film, do roku 2006. V roce 2007 jsem si koupil první digitál, což
byl Nikon D200. Jel jsem pak do Ruska, měl jsem sebou tu D200 a jako záložní
jsem si vezl Nikon FE. Za celou dobu jsem nenafotil ani jeden film, takže jsem pak
filmy v Kyjevě věnoval jedné kamarádce a od té doby
jsem na film nefotil. Trošku jsem koketoval s formátem 6x6, to když jsem
chtěl fotit nějaké krajiny. Dostal jsem také na dlouhodobou zápůjčku od kamaráda
Michala Kratochvíla fotoaparáta Calumet 4x5 a od Tomáše Rasla jsem zase dostal
nějaké filmy, ale ještě jsem to všechno nenafotil. No a teď jsem se přes Honzu
Dobrovského zase vrátil ke kinofilmu. Jeden z důvodů toho fotografování na
film je to, abych si nějaké věci připomněl a abych měl reflexi pro úpravu svých
digitálních fotek u kterých se snažím, aby byly podobné těm na film. Zkrátka
abych to moc nepřeháněl s úpravami a podobně.
|
Jekaterinburg 2002 |
Jaké vybavení momentálně
používáte?
Na film mám Konicu Hexar AF a
digitál používám Sony A7.
Proč fotíte černobíle?
Černobílá byla prostě dostupná,
dřív jsem si kupoval černobílé filmy, metráže, chemii a platit 100kč za
vyvolání barevného filmu, když mi bylo dvanáct třináct let bylo prostě moc. Nějakým
způsobem se mi ta černobílá fotografie líbila, takže jsem v tom pokračoval.
S příchodem digitálu člověk samozřejmě může zkoušet, černobílou i
barevnou variantu. Zjistil jsem, že barevná fotografie je moc definující a nenechává
člověku nějaký větší prostor pro fantazii.
|
Sachalin 2001 |
Vnímáte nějaký rozdíl při práci
s digitálem a analogem?
Asi nijak. Snad jen v tom,
že při práci v horším světle má ten analog zásadní nedostatky.
Jak jste se dostal k focení
Ruska?
Nejdřív jsem se dostal
k focení. To Rusko mě ale nějakým způsobem neustále fascinovalo. Jedním
z důvodů bylo, že jsem začátkem 90. let viděl v televizi
dokumenty, myslím že ten kameraman se jmenoval Milan Maryška a jeho dokumenty se
mi moc líbily. Zároveň jsem měl rád dokumentární fotografii Karla Cudlína, Danu
Kyndrovou a Koudelku. Chtěl jsem fotit jako oni a Rusko mě prostě
fascinovalo a pro focení to je zkrátka dobrá lokace.
|
Iturup, Kurily 2001 |
Je v něčem focení
v Rusku specifické?
To nevím, nemůžu moc porovnávat.
Když někdo odjede do Ruska, nebo kamkoliv jinam a je v cizím prostředí,
tak je z něj trošku jiný člověk. Setkáváte se novými lidmi a můžete
trošičku hrát takové divadlo, že jste lepší, než ve skutečnosti nebo se o
to snažit. Je to takový nový život, možná trochu
schizofrení, ale baví mě to. Taky to je jeden z těch důvodů,
proč tam jezdím, protože tam jsem trošku jiný člověk než tady.
Projel jste celou trasu
Transsibiřské magistrály?
Transsibiřskou magistrálu jsem
projel celou. V roce 98 nebo 99 jsem byl v Moskvě a chtěl jsem na
Krym, ale lístek na Transibiřskou magistrálu stál 20 dolarů, tak jsem si ho
koupil a projel jsem to tam i zpátky. Za tu dobu jsem se naučil tak nějak
Rusky, protože jsem předtím uměl jen velice špatně. Už nikdy v životě bych
to podruhé jet nechtěl. Tenkrát jsem se z Vladivostoku dostal do Japonska.
Před cestou jsem prodal svůj zvětšovák Durst, měl jsem celkem 333 dolarů a 3
dolary jsem si nakonec přivezl zpátky. Lidi si často tu cestu magistrálou moc
romantizují, i když tenkrát to nebylo zas tak špatné. Nebyly chytré telefony,
tak si člověk ve vlaku povídal s lidmi a tak.
|
Brest Litevský 2006 |
Jsou nějaká místa, která byste
ještě rád navštívil?
Třeba v Rusku je těch míst
strašně moc. Nikdy jsem nebyl v Jakutsku, Magadanu a chtěl jsem jet i na
poloostrov Tajmir. Ta vzdálená místa v tom Rusku mě samozřejmě přitahují, ale
je to náročné samozřejmě finančně i časově. Je možné že i to, proč jsem tam
jezdil, ta nějaká romantika hledání těch geologů a lovců, kteří v těchto místech žijí se částečně také trochu vytrácí. Rusové tahle místa začali taky
objevovat, ti bohatší tam létají v helikoptérách a v těch velkých autech. Zároveň se tam hodně těží ropa a je to docela komplikované. Tyhle odlehlé
konce světa mě zkrátka přitahují, pár jsem jich už navštívil, ale stále je jich víc, kde jsem
nebyl.
Co podle vás dělá dobrou
dokumentární fotku?
Úplně nevím, jestli to dokážu
popsat. Můžu odpovědět na otázku, co se snažím dát do svých fotek, aby se mi
líbily. Snažím se aby ta fotka v sobě měla nějaké napětí, tajemno,
popřípadě, aby fotka u lidí
vyvolávala nějaké emoce. Je to moc složitá otázka.
|
Sachalin 2001 |
Může podle vás jedna samostatná
fotka vyprávět příběh?
Ten smysl dokumentární fotky je
především v tom, aby jednotlivá fotka vyprávěla příběh. Dokument není
reportáž. S Adrejem Reiserem se často hádáme, že neexistuje žádná
dokumentární fotka, on tvrdí, že existuje jen reportážní fotka a že dokument
spadá pod reportáž. Samozřejmě já svoje focení dávám do jednoho pytle a
mám snahu docílit toho, abych nafotil celou sérii fotografií, které jsou
navázané jedna na druhou.
Jaká je podle vás úroveň
současného českého dokumentu?
Asi bychom se museli zamyslet nad
tím, jaké autory, kteří v současnosti tvoří vlastně známe. Mě teď napadá Michal Hanke se kterým
spolupracují, ten dělá klasický černobílý dokument. Hodně lidí teď dokument
fotí, třeba barevně. Jsou to fotky založené trošku na nějakých grafických nebo
designových prvcích. Líbí se mi fotky Milana Jaroše nebo Romana Vondrouše.
Roman fotí i černobíle, dostihy. Klasického dokumentu jako Karla Cudlína nebo
Dany Kyndrové už moc není. Vyvíjí se to. Doba je jiná a dokumentu po jakém
tady byla poptávka třeba v 90. letech už moc není. Jsme zasycení zase
jinými obrazy, ale opět se to někam posune. Dobrý fotograf je ten,
který fotí dlouhodobě a vytvoří nějaký cyklus. Možná se časem dočká nějakého
uznání za ten vytvořený cyklus, ale nikdy se to samozřejmě úplně nerentuje
v porovnání s tím časem a úsilím, které do toho vložil.
|
Egvekinot, Cukotka 2004 |
Jak jsou pro vás důležité
papírové fotky?
No, kromě toho, že s tím
živím, tiskem papírových fotek pro ostatní fotografy... Je to složité,
samozřejmě, že bych všem doporučil, aby si fotky tiskli. Ale i já sám mám
spoustu fotek jen v digitální podobě. Před nějakou dobou jsem pracoval na
maketě svojí knížky. Prošel jsem velkou část svého archivu a vybral jsem asi
270 fotek. Všechny jsem si vytisknul a pak jsem z toho dělal užší
výběr. Zatím zůstalo jen u té makety, ale nedávno to na mě vypadlo, když
tu byla nějaká návštěva a dojem z prezentace fotky na papíře je
nesrovnatelný. Osobně mi to stačí na monitoru, když dělám nějaký si fotky vybírám, ale
pokud ty fotky chci někomu ukázat, tak prostě musí být na papíře. Otázkou je
jestli se dneska lidi schází, aby si kázali fotky, jestli už je nestačí dát jen
na Facebook…
Co chystáte do budoucna, výstava,
publikace?
Už mnoho let připravuji tu
knížku, ale už jsem se v tom trochu zacyklil a čekám na nějaký impuls.
Zároveň na to trochu šetřím, což se taky úplně nedaří, ale rád bych tu knížku
udělal. I kdyby to mělo být v menším množství exemplářů. Samozřejmě bych
chtěl pokračovat ve fotografování jako doposavad, protože mě to baví. Otázkou je jestli to baví i diváky, ačkoliv na vernisáže pořád chodí. Zároveň
mě baví pracovat s negativy lidí, kteří už tady mezi námi nejsou. Mám
archiv po fotografovi jménem František Beneš a z toho čas od času dělám
nějakou výstavu. Negativy jsou datovány od roku 1908 do roku 1938 a archiv má asi 5tis negativů. Z toho jsem vybral asi 90 pěkných fotek se
kterými pracuji. Před rokem mě oslovil kamarád Roman Bucháček a ten má
pozůstalost po svém strýci Karlu Bucháčkovi a já s ním zpracovávám ty
negativy z pozůstalosti, byl to vynikající dokumentární fotograf, co fotil
hlavně Prahu. Na moje dlouhé cesty, i protože mám teď malé dítě, není úplně
vhodná doba, takže se teď věnuji i téhle kurátorské činnosti. Časem se třeba
k tomu intenzivnějšímu cestování a focení vrátím.
|
Cukotka 2004 |
Dost lidí má z cestování do
Ruska obavy, dostal jste se tam někdy do problémů?
Já mám hrozné obavy z cesty
do Ruska. Vždycky se toho děsím a představuji si ty hororové scénáře toho, co
mě tam může potkat. Jakmile v tom Rusku jsem, tak mě to přejde a cítím tam
tu realitu tak nějak podobně jako tady. Nemám obavu, že mě někdo na ulici
podřízne, ale mám obavu abych tam nepotkal nějakého šíleného řidiče. Loni jsem
tam dva měsíce jezdil autem a když jezdíte po jedné ulici a za týden tam na stejné křižovatce vidíte šílené nehody s auty na střeše, tak si říkáte,
že je to taková ruleta. Ta obava z cesty je, když jsem tady, ale tam už
tu obavu nemám.
|
Irkutsk 2000 |
Fotíte někdy i v Čechách?
Mám cyklus českých krajin, který
jsem už vystavoval. Letos to bylo v Blatné v rámci takové naší
skupiny. Oslovil jsem pár kamarádů a snažíme se každý rok fotit na nějaké téma.
První téma bylo Vltava, možná jsme jí ale měly fotit 3 – 4 roky a ne jen rok.
Kamarádi z Brna z toho tématu neměli radost, protože to bylo dost
vymezené lokálně. Trochu si uvědomuji, že to co fotím v Rusku by se dalo
fotit i v Čechách. Můj soused je třeba včelař, je mu 87 let a to by se
nafotit dalo. Jenomže já s ním mám sousedský vztah, učí mě včelařit. Najednou se přepnout a říct mu, že ho celý den budu fotografovat mi moc nejde.
Když jedu do Ruska a mám jen svůj foťák a tu svojí roli že fotografuji,
tak je to prostě snadnější.
To bychom se museli zase vrátit
k dokumentaristům ve věku mých rodičů. Hrozně se mi líbí ty jejich fotky a
taky jsem si to chtěl vyfotit v tom Rusku, na Ukrajině nebo Rumunsku.
Samozřejmě z toho vznikají trochu jiné fotky, protože ty situace jsou
jiné. Člověk, co fotí dokument podle mě nemusí inspiraci nikde čerpat. Někam
vyrazil a je před ním realita ve které se pohybuje a fotografuje jí.
|
Podkarpatská Rus 1998 |
Oblíbení fotografové
Cudlína a Kyndrovou jsem jmenoval
několikrát. Určitě Koudelka, Kratochvíl i Jindřích Štreit má krásné fotky. Je
jich mnoho a určitě jsem nějaké další zmínil v průběhu rozhovoru.
Co vám dalo studium v Opavě?
No musím odpovědět erudovaně,
kdyby to náhodou četl pan profesor. Jsou to především ti spolužáci, je to
takový klub podobně smýšlejících lidí, kteří mají podobné zájmy. I profesoři
jsou zajímaví. Jednou větou by se to dalo shrnout jako: „Celoživotní přátelství
s mnoha zajímavými lidmi
Pokud chcete vidět víc fotografií od Martina Wágnera, doporučuji návštěvu jeho
Facebooku.