Až se jednou
historie zeptá: „A co jsi ty dělal během korona krize?“, budu moct
s čistým svědomím odpovědět: „Fotil!“. Nemám to sečtené úplně přesně, i
když nebýt líný, tak bych to ze svých poznámek rychle vyčetl a sečetl. Většinu
této nelehké doby jsem trávil doma v Poděbradech. Strávil jsem zde většinu
svého života, ale pořídil jsem tu jen velmi málo fotografií. Proto jsem se tedy
chopil příležitosti a snažil se jít skoro každý den po práci ven a pořídit pár
fotografií. Zejména tedy panoramat, která mě poslední dobou baví.
Na domácí
půdě má člověk jistou výhodu ve znalosti terénu, světla a v tom, že to je
všude tak nějak blízko. A tak jsem den za dnem neúnavně vyrážel do terénu, tedy
většinou tak maximálně 10 minut chůze od svého bydliště, abych pořídil pár
snímků. Většinou to nakonec byl celý film, protože s Horizontem ubývají
snímky rychle. Za prvé jich člověk na jednu kazetu filmu pořídí méně kvůli
formátu a za druhé radši všechno fotím minimálně dvakrát, ale ještě raději
třikrát. Člověk tak zvyšuje šanci, že snímek nebude nakloněný, poškrábaný nebo
osvícený. Sovětská fotografická technika je mnohdy nevyzpytatelná. Na druhou
stranu učitel národů a velký generalissimus J.V.S. nás učí, že kvantita má svou
vlastní kvalitu.
Náměty pro
panoramatické fotografie se v naší Polabské nížině hledají trochu
obtížněji než třeba v Českém středohoří. Město však skýtá jisté možnosti,
které na poli plném řepky nenajdete. Architektura dává snímkům trochu té
vertikality. Jednou z největších Poděbradských dominant je zámek, který se
tyčí nad řekou. Dřív jsem ho nedovedl zas až tak ocenit, ale za dobrého světla
se mi vlastně líbí. Nedaleko se nachází vodní elektrárna, která byla prohlášena
za technickou památku, na tu večerní slunce dopadá obzvláště krásně a dává vyniknout
kubistickým stavebním prvkům. Na svých pochůzkách jsem se dostal až
k železnému mostu, kterému se říká „Plynárenský“, ale jeho skutečný účel
jsem nikdy příliš nezkoumal. Důležité je to, že jeho oblouk nad řekou tvoří
jednu z dominant mého vnímání města, ve kterém žiji.
Chvíli mi to
trvalo, než jsem vyvolal všechny negativy, prošel si fotografie a upravil ty
vybrané. Není kam spěchat. Zvláště v tomto podivném morovém bezčasí (které
se již asi chýlí ke konci). Snímků, které bych označil jako povedené bylo tak
nějak průměrné množství. Někdy ale stačí i jen jeden snímek, který se mi líbí,
abych měl dostatečnou motivace opět vyrazit ven a nafotit pár filmů.