Foto: Marek Meško |
Už při zběžném pohledu na internetu jsou každému perspektivnímu majiteli filmového fotoaparátu Leica zjevné dvě základní věci. Zaprvé, že fotoaparáty této značky jsou na trhu již od roku 1928, a tedy jejich vzniklo velké množství typů a různých verzí, a zadruhé, že tahle značka je spolehlivým magnetem pro vyšší cifry na cenovkách. Velkému množství verzí se budeme věnovat za chvíli, zatím však postačí jedno elementární dělení na závitové Leicy (tj. přístroje se šroubovacím závitem o průměru 39mm, označovaným i M39 nebo LTM – anglicky Leica thread mount) a bajonetové Leicy (tj. všechny fotoaparáty počínaje typem Leica M3, který přišel do výroby v roce 1954). V tomto příspěvku se budeme věnovat pouze závitovým Leicám. Co se ceny týče, situace je různá, ale v zásadě platí, že závitové přístroje jsou o něco levnější než přístroje řady Leica M.
Foto: Marek Meško |
Každý zájemce o závitové Leicy by si měl před koupí svého prvního aparátu vyjasnit několik věcí, a to, zda ho zajímá spíše sběratelský rozměr (chce mít doma pěknou Leicu vystavenou jako exponát, ale nepoužívat ji), nebo hodlá se svým budoucím miláčkem i aktivně fotit. Rovněž je třeba vědět, že i závitové Leicy se vyskytovaly zhruba ve třech hlavních variantách, označovaných římskými číslicemi jako Leica I, II, a III. Ty se pak ještě v souladu s jednotlivými verzemi označovaly za římskou číslicí malými písmeny latinské abecedy (například Leica IIIa, IIIb, IIIc, atd). Hlavní rozdíl mezi přístroji Leica I na jedné straně a Leica II a III na straně druhé byla absence, nebo naopak přítomnost vestavěného dálkoměru spárovaného s manuálním ostřením objektivu (Leica I ho neměla). Rovněž se jedná o relativně starší a sběratelsky vzácnější přístroje (kromě poválečných verzí Ic, If a Ig), takže pokud někdo chce koupit Leicu na své první analogové začátky, měl by si koupi tak staré verze raději pořádně promyslet. Leicy II a III v různých verzích se od sebe vlastně liší pouze tím, že u verze II absentuje nejkratší rychlost závěrky 1/1000s a ani výběr pomalejších časů není tak bohatý jako v případě přístrojů Leica III (to ale neznamená, že fotoaparáty různých verzí Leica II, tj. II, IIc a IIf bývají levnější, právě naopak).
Foto: Marek Meško |
Předpokládejme ještě dál, že bude mít zájemce o Leica za cíl hlavně focení, a nechce zaplatit příliš mnoho. V tomto případě je třeba dbát hlavně o technický stav fotoaparátu a až pak o jeho estetický vzhled. Ne vždy totiž vnějškově perfektně vypadající Leica skrývá stejně perfektně fungující "vnitřnosti" a naopak. Nejdůležitější částí všech závitových fotoaparátů Leica je plátěná závěrka a mechanismus kolem ní. Pokud ta nefunguje, je samozřejmě možné nechat Leicu jako plně mechanický fotografický přístroj opravit, ale odstranění jistého druhu závady (například děravé nebo jinak poškozené plátno závěrky, resp. plátna, neboť jsou tam dvě) může znamenat významný zásah do financí a vyrovnat se velké části nákupní ceny celého fotoaparátu (výměna pláten stojí u nás minimálně 2 500 korun, ale na Západ od nás to může být i více). Další důležitou částí závitových fotoaparátů Leica verzí II a III je vestavěný dálkoměr. Jedná se o optický dálkoměr měřící vzdálenost pomocí dvou optických hranolů, jejichž obraz se promítá přes polopropustný optický hranol do spojeného dvojitého obrazu, který následně ostřením objektivu umožňuje nastavení optiky na správnou vzdálenost. Velkou slabinou tohoto systému po někdy i více než 70 letech je to, že polopropustný optický hranol ztratí své optické vlastnosti, a dvojitý obraz určený pro ostření přijde o kontrast a takříkajíc "zbledne". Výměna a oprava jednotlivých dílů a optických členů dálkoměru je také samozřejmě možná, ale není všude dostupná a bývá opět finančně náročnější.
Foto: Marek Meško |
Proto je při koupi velmi důležité prohlédnout vnitřek fotoaparátu (přes otevírací dno, kudy se vkládá film a přes otvor, na který se nasazuje objektiv), a kromě čistoty a nánosů zkontrolovat stav pláten závěrky, zda na nich nejsou trhliny, díry nebo zda se nelepí na sebe a podobně. Dále je třeba natáhnout závěrku a zkusit zkusmo cvaknout spoušť, aby bylo vidět, jestli mechanismus závěrky alespoň přibližně funguje. Následně je potřeba nahlédnout do okénka optického dálkoměru, a kromě stupně zaprášenosti vnitřku také zkontrolovat dostatečnou míru výše zmiňovaného kontrastu. Všechny ostatní mechanické problémy (nepřesnost časů závěrky, nesprávné fungující mechanické počítadlo záběrů, atd.) jsou podružného rázu a lze je snadno opravit. Tak či tak je třeba při koupi 70 a více let starého fotoaparátu počítat s tím, že před jeho použitím bude i zdánlivě plně funkční fotoaparát potřebovat alespoň zběžný servis (vyčištění - namazání - nastavení, neboli anglicky CLA - clean – lubricate - adjust).
Foto: Marek Meško |
Díky těmto skutečnostem je ideální, když si kupující svůj fotoaparát může osobně prohlédnout u prodejce, aby mohl na vlastní oči zkontrolovat jeho stav. Většinou však jde o prodej v rámci specializovaných Foto Antiků a tomu odpovídá i zvýšená cena tam nabízených přístrojů. Realitou dnešní doby je pak nákup na různých prodejních či aukčních portálech typu Aukro, Ebay a podobně. Tam však kupující přichází o hlavní výhodu osobní prohlídky přístroje a musí se spolehnout na popis a fotografie prodejce. I v tomto případě platí, že přístroje nabízené specializovanými prodejnami jsou v obecně lepším stavu a lépe prezentovány než fotoaparáty z pozůstalosti nabízené soukromými osobami. Proto je potřeba nákup dobře zvážit a nehnat se jen za tou nejnižší cenou, zejména když je někdy i z fotek zřejmé, že fotoaparát je ve velmi špatném stavu, špinavý, zaprášený nebo jinak poškozený. Je třeba najít nabídky s velmi kvalitními fotografiemi ve vysokém rozlišení a pravidelně je sledovat. No a nakonec je třeba i trochu toho příslovečného štěstí ...
Autor: Marek Meško