Nejenom dokumentární fotografií živ je člověk. To je jeden z důvodů, proč jsem si pro tento rozhovor vybral fotografku, která pod jménem
Trudy Meyer fotí módní a lifestylové fotografie převážně ve stylu 30. - 50. let 20. století. Její fotografie mne zaujaly pečlivou stylizací, kompozicí, citem pro přirozené světlo a samozřejmě tím, že všechny její fotografie jsou pořízeny na film. Slovo dalo slovo a já vám přináším tento zajímavý rozhovor.
Jaké byly Tvé fotografické začátky?
S fotkou jsem začala
koketovat, když mi bylo tak čtrnáct, patnáct. V tu dobu jsem měla nějaký
starý kompakt Olympus a tehdy jsem taky zjistila, že fotoaparát by nemusel nutně
sloužit jen na rodinné oslavy a podobně, takže jsem si k osmnáctinám moc přála
zrcadlovku, kterou jsem nakonec opravdu dostala. S tím ale skončila
možnost vymlouvat se, že nemůžu dělat dobré fotky, a přišel strach z toho,
že ve focení nebudu dost dobrá a jednoduše selžu, takže jsem s focením raději
na pár let přestala. Vrátila jsem se k němu až s odchodem z vysoké,
kdy jsem se snažila najít si něco, co mě bude opravdu zajímat. Dlouho jsem fotila
nějaké hrůzy na digitál a až postupně jsem se dostala k focení na film, na
který fotím zhruba poslední dva roky.
Proč film?
Filmová fotka se mi jednoduše víc
líbí. A protože nesnáším postprodukci, vyhovuje mi, že fotku není nutné nijak velice
dál upravovat, je dokonalá sama o sobě. Hlavním důvodem ale bude moje láska
k první polovině minulého století, které jsem propadla už jako dítě, když
jsem hrávala naši českou PC hru Mafia. Časem jsem se proto dopracovala
k tomu, že bych chtěla fotit v duchu té doby, s čímž samozřejmě
souvisí technika.
|
Foto: Trudy Meyer |
Preferuješ barevné nebo černobílé fotografie?
To je různé. Černobílá fotka mě
obecně baví víc, má své kouzlo. Na druhou stranu třeba v krajině, kde je
příroda pestrá a barevná, mi přijde barva vhodnější. Interiéry a podobně tedy v
černobílé, přírodu spíš barevně.
Jakou používáš techniku?
Začínala jsem s Exaktou. Předloni
jsem si pořídila Pentax 67, teď taky fotím na Rolleiflex 2.8C a Yashicu, kterou
si beru vesměs na cesty, protože z cenových důvodů o ni nemám na rozdíl od
Rolleie takový strach.
Fotíš jenom na střední formát?
Převážně ano. Od kinofilmu už
jsem ustoupila. I proto, že na kinofilm nemám kvalitní fotoaparát.
Spousta lidí zápasí s měřením expozice, jak to řešíš ty?
Odhadem, od oka. Zásadně. Ne vždy
se to samozřejmě povede, ale nějak jsem se ještě neskamarádila
s expozimetrem.
Máš radši čtvercový nebo obdélníkový formát?
Čtvercový, fotím převážně na
středoformát. Ale i Pentax, který je 6x7, mám hrozně ráda. Když je dobré
světlo, z Pentaxu vychází naprosto dokonalé fotografie, které není potřeba
vůbec upravovat.
Fotíš jen v přirozeném světle nebo používáš i blesk případně stálá
světla?
Přirozené světlo je nejlepší. Ráda
bych se ale naučila pracovat se světly nebo s bleskem, protože podmínky jsou ne
vždy ideální – jako třeba teď v zimě. Focení na film mě ale přinutilo světlo
vnímat mnohem intenzivněji.
Fotíš i jiné žánry než fashion/lifestyle?
Myslíš, že se to tak dá nazvat?
To je zajímavé. Já bych spíš řekla, že vytvářím iluzi, zkreslenou představu o
době minulé, takovou svou ideální vizi. Samozřejmě všichni víme, že ta doba jako
taková nebyla nijak hezká, kdo ví, jakou výpověď by nejspíš podali lidé, kteří
v dané době žili. Snažím se spíš vytvořit líbivou iluzi té doby. Ráda bych
zkusila fotit i dokument, ale dnešní doba mě popravdě řečeno vizuálně moc
nebaví, musela bych najít nějaké specifické téma.
Je ještě nějaká technika, kterou bys chtěla vyzkoušet?
Chtěla bych si pořídit
Hasselblad, taky středoformát. Časem bych ale určitě ráda vyzkoušela i
velkoformát.
Vyvoláváš si filmy sama, případně zvětšuješ?
Dala jsem si předsevzetí, že s vyvoláváním
letos začnu, tak se k tomu pomalu odhodlávám. Zvětšeniny ale zatím
neplánuju, z toho mám tak nějak větší respekt. Výhledově bych se ale
chtěla naučit to všechno dělat sama a poctivě, včetně retuší a podobně, tak
jako tomu bylo dřív, aby byly fotky co nejvíce autentické.
Můžeš popsat, jak probíhá Tvoje běžné focení? Od hledání konceptu,
lokace modelky atd.
Ženy, které fotím, jsou většinou
mé známé, kamarádky nebo kamarádky kamarádek, párkrát už jsem ale oslovila
slečnu i na ulici, ve vlaku, různě. Vždy mě ale žena musí něčím zaujmout, musí mě
něčím oslovit. Nemusí být prvoplánově krásná, musí v sobě mít ale něco, co
mi přijde atraktivní. Ne tedy v tom „mužském“ slova smyslu, jde spíš jednoduše
o to přitáhnout mou pozornost. V případě pak, že se slečně mé fotky líbí a
domluvíme se, přijede za mnou domů, já si ji obleču, učešu a nalíčím
k obrazu svému. Lokaci vybírám předem, tak aby seděla k celkovému
konceptu.
Jak s filmy dál pracuješ?
Filmy si skenuji sama. Pak nějaká
minimální retuš prachu, ale snažím se fotografie příliš neupravovat.
Máš nějaké oblíbené fotografy?
Zbožňuji Vivian Maier, doma na
zdi mám nějaké její fotky. Stanley Kubrick mě hodně baví. Taky Diane Arbus. Což
je ale dané právě dobou, ve které žili a ve které zároveň fotografovali.
Nedávno jsem ještě objevila Sarah Moon, kterou jsem si zamilovala proto, že
její fotky vyvolávají dojem dvacátých, třicátých let, a hlavně proto, že má
naprosto nezaměnitelný rukopis. Ze současných fotografů miluju Jacka Davisona.
Kde čerpáš inspiraci?
Převážně z dobových
materiálů. Ať už to jsou dokumentární fotografie nebo módní časopisy. Hodně
čerpám z fotografií filmových hvězd té doby, zejména kvůli účesům, make-upu a
oblečení.
Máš nějaký fotografický úspěch, na který si hrdá?
Doufám, že mě hlavně ještě nějaké
čekají. Potěší mě ale, když moje fotky na své stránce Film and Friends čas od
času sdílí fotograf Jan Scholz, který je mi velkou inspirací. Vloni mi otiskli
fotku v Marianne a Mojí psychologii, což mi udělalo opravdu radost. A
jinak jsem měla jen menší výstavu ve svém rodném městě. V budoucnu bych
ráda zase nějakou výstavu uspořádala, ale to až si budu svými fotkami tak nějak
víc jistá, nechci to uspěchat. Jo a taky náš rozhovor, Tvůj zájem mě potěšil
moc!
Máš nějakou vysněnou lokaci na focení?
Tahle otázka mě trochu zaskočila,
ale například Národní knihovna je nádherná nebo zámek v Kroměříži, tam
bych chtěla fotit. Miluju nejrůznější staré prostory. Krásné jsou u nás
Luhačovice, ze zahraničí třeba lázně v Budapešti. Často ale s takovými
lokacemi souvisí spousta vyřizování, povolení, formulářů.
Máš nějakou radu pro lidi, co by chtěli začít fotit na film?
Asi aby se toho jednoduše nebáli,
protože ty výsledky za to stojí. Filmová fotka je prostě kouzelná, není to o
tom napráskat patnáct set fotek za focení, je nutné nad každou fotkou víc
přemýšlet a víc vizuálně vnímat. Každá fotka je originál, na každé je jiné zrno,
škrábance, je v tom to kouzlo neopakovatelného. Navíc digitální fotky jsou
dnes již převážně pouze v počítači, na rozdíl od toho filmová fotka
skutečně existuje.
Kde si myslíš, že lidi při práci s filmem dělají nejčastější
chyby?
Problém je trochu v tom, že
výsledek není vidět hned a člověk tak nemůže v daný moment reagovat, pokud
je něco nastaveno nesprávně. Lidé pak často chybují v tom, že špatně
odhadnou světlo a nastaví chybně expozici. Chce to praxi a cit.
Máš oblíbené ohnisko objektivu?
Asi ne, na Rollei mám 80mm, na
Pentax bych si ale ráda pořídila 105mm.
Podle čeho si vybíráš modelky?
Slečna mě jednoduše musí něčím zaujmout. Občas se při výběru nevyhnu klišé „vysoká hubená“,
takové ženy na mě působí velmi elegantně, avšak slečny, se kterými pracuji, jsou z naprosté většiny
nemodelky, tudíž odpovídají běžné konfekční velikosti 36,38 a jakékoli míry jsou pro mě v tomto
ohledu nepodstatné. Pro mě osobně musí mít žena nějaké kouzlo,
něco výjimečného, jiného. Když nad tím tak přemýšlím, nejzajímavější mi přijdou
asi zrzky. Na černobílé fotce jejich
jinakost sice tak úplně nevynikne, ale právě svou výjimečností se mi líbí
nejvíce.
Jaké používáš filmy?
Černobílé používám Ilford HP5,
Kodak Tri-X a taky jsem teď zkoušela Kodak T-MAX. V barvě používám hlavně Kodak Portra 400.