Osobně jsem spíš typ člověka,
který má rád to své jisté. Na experimenty mě příliš neužije. Proto už dva roky
fotím převážně na jeden film a používám k jeho vyvolání tu samou chemii.
Podobně postupuji i co se týče pozitivního procesu, kde zatím největší změnou
byla výměna papírů FOMA za Ilford. Letos jsem se však nechal strhnout přívalem
novinek na trhu z filmy a objednal si filmy od dvou (staro)nových hráčů na
trhu. Jedná se o filmy Ferrania P30 a Bergger Pancro 400. První je z Itálie
a druhý původem z Francie. Tedy ze dvou míst, odkud bych nové filmy zrovna
nečekal!
Bergger Pancro 400/120 |
Bergger je na trhu ne úplně
neznámé jméno. Ačkoliv firma je známá spíše pro chemii a fotografické papíry.
Bergger Pancro 400 nedávno (no relativně vzato) objevil na trhu ve formátech
35mm, 120 a i jako planfilm pro velkoformátové fotoaparáty. Cena byla nastavena
poměrně konkurenceschopně lehce pod 5 euro za kazetu 35mm a svitek 120. Film mě
zajímal hlavně ve svitku, protože toho nenafotím tolik a jsem trošku
otevřenější experimentům s formátem, který nepoužívám ne běžné denní
focení. Objednal jsem proto 5 kusů od každého formátu. Podle recenzí a
referenčních fotografií to nevypadalo jako vůbec špatný film. Hlavní devizou
filmu Bergger Pancro 400 je to, že má dvě emulze, každou na maličko jiném základu,
které by měly zajišťovat bohatou tonalitu a skvělý dynamický rozsah.
Bergger Pancro 400/35mm |
Expozici jsem měřil jako vždy, na
stíny. Film jsem vyvolal přesně podle návodu výrobce, ale něco se pokazilo.
Negativy byly podexponované, velmi kontrastní a velmi zrnité. Prodloužení
vyvolávacího času příliš nepomohlo a jediné štěstí jsem měl až se svitkovým
filmem. Ten jsem exponoval jako ISO 200 a vyvolal za použití času pro ISO 400.
Tehdy jsem z filmu dostal solidní tonalitu, která se mi vlastně docela
líbila, ale zrno bylo pořád trošku větší, než jsem předpokládal. Původně jsem
myslel, že zbytek svitků dofotím v Petrohradu. Nakonec jsem ale usoudil,
že je to příliš důležité focení, než bych experimentoval. Je možné, že si
prostě jen Bergger Pancro 400 nesedl s Rodinalem, který používám jako
vývojku. Ačkoliv jsem viděl spoustu fotek z této kombinace a rozhodně
vypadaly lépe než ty moje. Mám ještě 5 svitků, takže předpokládám, že je ještě
zpracuji a třeba jinou vývojkou.
Bergger Pancro 400/35mm |
Film Ferrania P30 je výsledkem
tvrdé práce týmu nadšenců, který před několika lety díky Kickstarterové
kampani, koupil od Italské vlády zavřenou továrnu na film. Trvalo jim to
nějakou dobu všechno pořádně oprášit a dát zpět do provozu alespoň malou část
produkční kapacity. Původně chtěli vyprodukovat barevný diapozitiv jako odměnu
pro ty, kteří je podpořili na Kickstarteru. Jenomže pak se v továrně našel
azbest a než se s ním vypořádali, tak se jim zkazila chemie, kterou měli
pro ten účel v zásobě. Naštěstí však při prohledávání obrovského areálu
továrnu našli poznámkový blok, ve kterém byla receptura právě na film Ferrania
P30. Jedná se o kinematografický černobílý pachromatický film, který se hodně
používal pro Italské filmy z 60. let. Často na něj své filmy natáčel
například Federico Fellini. To bylo samozřejmě velké lákadlo a tak, když se
Ferrania P30 objevila k předobjednávce, tak jsem si 5 kazet nechal poslat.
Pár měsíců jsem se sice načekal, ale nakonec film dorazil. Pravda, léto už
končilo a využití pro film s ISO 80 ubývalo, ale nakonec jsem neodolal a
jednu kazetu vyzkoušel v Praze na ulici a druhou jsem nafotil v Prachovských
skalách.
Ferrania P30/35mm |
Opět jsem narazil na jisté
problémy se zpracováním filmu v Rodinalu. Fotky byly přeexponované ve
světlech, ale zároveň nedostatečně vyvolané ve stínech. Trochu pomohlo snížit
koncentraci Rodinalu 1:100 a vyvolat 45 minut téměř bez agitace. Pořád to ale
nebylo úplně ono. Kontrast byl stále příliš velký, speciálně pro fotografie
krajinek. Na druhou stranu zrno je takřka neznatelné a ostrost je celkově velmi
dobrá. Zůstaly mi ještě 3 kazety, pro které snad najdu nějaké důstojné využití,
ale určitě vyzkouším jinou vývojku. Zatím se mi nejvíc líbily výsledky s Tetenalem
Ultrafin či případně vývojkou Kodak T-Max. Nákupy exotických vývojek si však
asi nechám na jindy.
Ferrania P30/35mm |
Shrnuto podtrženo mi moje krátká
sezona experimentů příliš nevyšla. K Berggeru Pancro 400 se nejspíš vracet
nebudu ani s jinými vývojkami. Nepřijde mi, že by měl nabídnout něco na
víc než HP5 nebo Kodak Tri-X, které používám doteď. Co se Ferranie týče, tak
uvidím, jaké budu mít úspěchy s jiným typem vývojky, ale myslím si, že pro
určité aplikace by to mohl být použitelný film. Například pro portréty nebo
ještě lépe pro akty, je to Italský film, takže je to logická aplikace. Další pokusy budou ale muset chvíli počkat, protože teď musím zpracovat hromadu filmů. A vy, mí čtenáři se můžete těšit na hromadu fotek a několik článků o mém pobytu v Petrohradu!