Už nějakou dobu kromě své
fejkolejky Zorki 4K používám i Leicu M2 a tak jsem si řekl, že je možná čas na
nějaké srovnání. Možná se to někomu bude zdát dost podivné, srovnávat dva
přístroje, které se od sebe liší cenou až dvacetinásobně, ale takový už je
dnešní svět. Takže v dnešním článku se utká východ se západem a to
Sovětský svaz se Západním Německem. KMZ Kranogorsk vs. Ernst Leitz Wetzlar.
Bude to souboj do posledního políčka filmu!
Zorki 4K byla jedním
z posledních evolučních kroků dálkoměrných fotoaparátů vyráběných
v tehdejším SSSR. První kopie fotoaparátů Leica se v SSSR začaly vyrábět
již někdy ve 30. letech pod značkou FED na území dnešní Ukrajiny. Fotoaparáty
pod značkou Zorki se v Krasnogorsku začaly vyrábět až po 2. světové válce
a zpočátku se také jednalo o kopie Leicy III. Jak šel čas, tak se do výroby dostaly
modely Zorki 3 a 3M, které přinesly
výrazné zlepšení co se týče hledáčku a zakládání filmu. U Leicy III byl
hledáček a dálkoměr oddělen, takže nejdříve jste zaostřili přes dálkoměr a poté
jste museli přenést oko k druhému hledáčku a komponovat. Zorki 3 a 3M už
měli hledáček sdružený s dálkoměrem v podobě v jaké ho známe
z modelu Leica III a moderních Leica M, samozřejmě hovořím o principu a ne
kvalitě obrazu. Dále bylo vylepšeno zakládání filmu - u Zorki 3 se poprvé
objevila odnímatelná zadní stěna fotoaparátu pro snadné založení filmu. Je to
rychlé a pohodlné.
Zorki 4K přišla na trh
v roce 1972 jako náhrada hned dvou modelů. Modelu Zorki 4, ze kterého
vychází, a modelu Zorki 6, který se ukázal příliš nákladný pro větší
produkci. Model 4K se od 4 liší zejména
tím, že je vybaven natahovací páčkou a nemusíte tak několikrát otočit knoflíkem
pro převinutí filmu. Plus se údajně liší hledáček s tím, že ten u modelu
4K by měl být jednodušší. To ale nemohu potvrdit ani vyvrátit na základě svých
pozorování. Přijdou mi shodné. Fotoaparát je vybaven horizontální závěrkou ze
dvou pogumovaných plátýnek, která umožňuje expoziční časy od 1s do 1/1000s + B,
tedy stejný rozsah jako kterákoliv filmová Leica M od M3 po M7. Jediným
zádrhelem je to, že čas je možné měnit pouze při natažené závěrce, jinak hrozí
poškození mechanismu. Samotné kolečko nastavení časů závěrky je nutné nejdříve
povytáhnout a poté otočit na správný čas. Rozestupy mezi jednotlivými časy jsou
nerovnoměrné, odpor celkem velký a hrany ostré. Nic o čem by člověk psal domů,
zvláště pak v zimě máte docela rychle velmi bolavé prsty. V praxi
jsem pak většinou raději měnil clonu a čas nechával plus mínus fixní. Zorki 4K
má celkem slušný hledáček, který má zvětšení 1:1. Jeho nevýhodou však je, že
nemá linky přesně vymezující okraje snímku a lze použít jen pro ohnisko 50mm.
Obraz dálkoměru je v porovnání s Leicou celkem slabý, oblast kterou
v hledáčku dálkoměr používá je poměrně nejasně definovaná. Při troše cviku
ale zaostříte bez problémů, tedy ve standardních světelných podmínkách. O
korekci paralaxy netřeba hovořit – není.
Zorki 4K má výměnné objektivy,
pomocí závitu M39, takže máte na výběr celkem slušnou škálu původních ruských,
ale i německých či japonských objektivů. Jsou tu jen dva malé háčky. Ten první
je již zmiňovaný hledáček, který je použitelný pouze pro 50mm ohnisko. Řešením
je revolverový hledáček KMZ, který jsem
již v některém z předchozích příspěvků zmiňoval. Ten umožňuje
komponovat ohniskové vzdálenosti 28-35-50-85-135mm. Samozřejmě do sáněk pro
blesk lze umístit jakýkoliv standardní hledáček, takže pokud například seženete
20mm objektiv Russar, tak můžete použít hledáček i pro tento. Druhý háček je
trošku závažnější povahy, než nutnost ostřit a komponovat zvlášť. Je všeobecně
známo, že ruské objektivy pro dálkoměrné (a nejenom ty) fotoaparáty vycházení
převážně z konstrukcí firmy Zeiss. Zkrátka Rusové po válce celou továrnu
Zeiss rozmontovali a včetně inženýrů si jí dovezli do Ruska. Problém je
v tom, že Zeiss vyráběl původně objektivy pro dálkoměrný fotoaparát Contax
(Rusové ho kopírovali jako Kiev) a tyto objektivy měly konkrétně u 50mm ohniska
skutečnou ohniskovou délku 52.3mm, pro kterou byl zkalibrován helikoid ostření
i mechanismus dálkoměru. Objektivy Leica pro M39 montáž mají ohnisko/helikoid/dálkoměr
s předpokladem 51.6mm u 50mm ohniska. Rusové ale u svých M39 objektivů
ponechali původní specifikace firmy Zeiss. U kratších ohnisek nic nepoznáte,
hloubka ostrosti se o to postará, ale u objektivů 50/2, 50/1.5 a delších
ohnisek už se může stát, že snímky budou při otevřené cloně neostré. Já
například na Leice používal jak Jupiter 12 35/2.8, tak Jupiter 8 50/2, ale
musel jsem na ně mít seřízený dálkoměr. Pak byly i snímky na F2 vždy zaostřené,
kde měly být. S přechodem na moderní Zeiss Biogon 35/2.8 jsem musel nechat
dát dálkoměr překalibrovat a s Jupiterem 8 na clonu 2 a vzdálenost 1m už
mám snímky neostré, stačí ale přiclonit na F2.8 a je po problému. Kompatibilita
Leica/Fejkolejka tedy jistá je, ale není stoprocentní.
Leica M2 přišla na trh
v roce 1957 jako varianta dřívějšího modelu M3. Mezi hlavní rozdíly patří
to, že Leica M2 má počítadlo snímků, které se musí ručně resetovat, jiný systém
osvětlení linek v dálkoměru a menší zvětšení hledáčku x0.72 oproti x0.91 u
modelu M3. Toto menší zvětšení hledáčku umožnilo použití linek pro ohnisko 35mm
(dále jsou k dispozici linky pro 50 a 90mm). Hledáček je velký, jasný a má
korekci paralaxy. Práce s ním je o mnoho pohodlnější a rychlejší než u
Zorki 4K. Logicky. Linky v hledáčku se ukážou podle příslušného ohniska
samy, ale lze je přepnout manuálně
pomocí páčky na přední straně fotoaparátu, například za účelem náhledu
kompozice s jiným ohniskem. Objektivy jsou uchyceny pomocí M bajonetu,
který Leica od roku 1954 doteď nezměnila, takže můžete použít jakýkoliv moderní
nebo starý objektiv, plus přes adaptéry můžete využívat i objektivy s M39
(či LTM) závitem, Contax/Kiev bajonetem nebo například velmi zajímavé objektivy
s bajonetem Nikon-S.
Závěrka je horizontální
štěrbinová se dvěma pogumovanými plátýnky. Umožňuje stejné nastavení
expozičních časů jako Zorki, ale je neporovnatelně tišší. Tichý chod
plátýnkových závěrek Leica si pochvalovaly celé generace fotografů. Je to
opravdu rozdíl. Když zmáčknete spoušť u Zorki, máte pocit, že vás musela slyšet
celá ulice. Závěrka Leicy snadno zanikne v běžném šumu. Časy se nastavují
kolečkem na horní straně fotoaparátu, bez nutnosti mít nataženou závěrku.
Prostě jen otočíte na vámi požadovaný čas. Jde to udělat i palcem pravé ruky
bez nutnosti nějak zvlášť přehmatávat z běžného úchopu. Leica je vyrobená
o poznání kvalitněji než Zorki (logicky), a tak je z ní v ruce prostě
jiný pocit, například když jí natahujete, či chod spouště. Jediným ergonomickým
zádrhelem je zakládání filmu. Leica kvůli tuhosti a odolnosti fotoaparátu nemá
odnímatelná záda nebo vyklápěcí zadní dvířka. Pro založení filmu musíte
odejmout spodní díl fotoaparátu, vyjmout navíjecí cívku, do té vsunout konec
filmu, pak film povytáhnout z kazety na šířku fotoaparátu a cívku a kazetu
do fotoaparátu vložit tak, aby se prostřední část filmu vešla do poměrně tenké
škvírky. U řady M si můžete otevřít v zadní stěně jakási dvířka, která vám
pomůžou snad jen v tom, že vidíte, jestli je film založen správně nebo ne,
plus odstraní tlak přítlačného plátu. Správně by se měl film do Leicy zastřihovat
podle speciální šablony, ale pro řadu M to není nutné. Při troše cviku
zvládnete založit film i celkem rychle. Vylepšení přišlo až s modelem M4,
kde nemusíte z fotoaparátu vyjmout navíjecí cívku, pouze prostrčíte film
dovnitř a zaháknete ho do jakéhosi trojzubce.
Co říci na závěr? Ano, Leica je
v mnoha ohledech lepší fotoaparát. Nabízí výborný hledáček, skvělou
ergonomii (až na zakládání filmu),
tichou závěrku a výbornou odolnost. Byla
vyprodukována národem, který když přijde na techniku, nezná slovo kompromis.
Tato kvalita má svojí cenu. Zorki 4K byla produkována s ohledem na
jednoduchou masovou výrobu a dobrý poměr cena výkon. Dělá to, co od ní většina
lidí očekává v plus minus přijatelné kvalitě, která se může kus od kusu
celkem výrazně odlišovat. Se Zorki 4K jsem začínal, doteď se k ní občas
vracím. Z posledních dvou filmů se mi opět povedlo pár pěkných fotek. Pro
někoho, kdo si chce zkusit focení dálkoměrným aparátem to nemusí být špatná
volba, pokud seženete funkční kus tak do 800Kč. Jinak pak máte ve vyšší cenové
hladině na výběr dálkoměrné přístroje s pevným objektivem jako jsou Canon
Canonet, Yashica a další, které už umí nabídnout i měření expozice a
jednoduchou automatiku. Leica je samozřejmě legenda zcela zaslouženě. Focení
s ní je snadné, většinu času vůbec nemusíte myslet na nic jiného, než na
to, co byste chtěli zachytit. Proto byla kdysi tak oblíbená. Nemá nic víc a nic
míň než to, co fotograf skutečně potřebuje.
Snad jen úplně na závěr bych dodal, že fotky dělá fotograf a ne fotoaparát. Je úplně jedno, čím je jaká fotka vyfocená, protože dobrá fotka je prostě dobrá.
P.S.: Pokud jste to dočetli až
dokonce gratuluji. Jo a kdyby někdo chtěl, mám doma jedno Leica M2 tělo po
servisu, které hledá nový domov .
Tady se nabízí otázk: kdo by Leicu nechtěl :-D Já bych jí bral hned :-)
OdpovědětVymazatTak kdyz ma clovek v kapse jenom petikilo, tak je Zorki solidni alternativa :-D
Vymazat