Lisabon! Dříve hlavní město
impéria, které se rozprostíralo od Brazílie přes Angolu a Mozambik až do Číny. Dnes
hlavní město státu, který se ocitl na ekonomické periferii Evropy. Přesto, že
je Portugalsko těžce postiženo direktivě řízenou ekonomickou politikou evropské
unie, tak si stále zvládlo zachovat jisté kouzlo. Na Lisabon jsem se připravil
trošku lépe než na Madrid a do svého poznámkového bloku jsem si poznamenal pár
míst, kde se zastavit na jídlo, pití a kam jít fotit. Po 6 hodinách v nočním
autobuse jsme ale nebyli natolik čerství, abychom mohli ihned vyrazit objevovat
město. Architektura Lisabonu je poměrně moderní, protože středověkého se tam
zachovalo jen velmi málo. Většina města byla totiž zničena během zemětřesení
roku 1755. Obnova Lisabonu však poté proběhla ve velkém stylu, Portugalské
baroko a následně secese se vyznačují velkou zdobností. Některé části města,
především Mouraria a Alfama si zachovaly kouzelné úzké uličky.
Lisabon je oproti Madridu poměrně
kopcovité město. Radím kvalitní boty, které vás nezradí na kočičích hlavách. S kopci
si Portugalci poradili tak, že v centru města najdete například krásně
zdobený pouliční výtah Santa Justa, který je dílem jednoho z učedníků Gustava
Eiffela. Výtah vás z ulice vyleze o 45m k ruinám karmelitánského
kláštera. Osobně mi 5 euro za jízdu (nahoru i dolů) přišlo celkem hodně a tak
jsem si vyšlápl kopec. Klíč k objevování krás každého města přeci spočívá
v tom, chodit co nejvíc pěšky a prozkoumávat i zapadlé uličky, kam
obyčejný turista nezabloudí. Pokud ale chcete vyzkoušet nějaký místní kolorit a
zároveň se přesunout z bodu A do bodu B, tak můžete nasednout do
historické tramvaje linky 28E nebo 25E. Tedy pokud se do ní vejdete, stojí se
fronta a tramvaj je nacpaná k prasknutí. Linka protíná kopcovité staré čtvrti
města a šplhá do kopců u kterých byste nevěřily, že nějaké kolejové vozidlo
dokáže vyšplhat. Zastávky jsou na poměrně neobvyklých místech, například u
popelnic nebo u čínského krejčího (tahle zastávka teda docela dává smysl, když
se nad tím tak zamyslím). Nejde jenom o to, že jedete starou tramvají, ale i o
to, že jedete zajímavými částmi města. Někdy jsou ulice tak úzké, že se tam
tramvaj sotva vejde a chodec, který by se jí musel vyhnout by se musel
připlácnout ke zdi a doslova zatáhnout břicho. Docela by mě zajímalo kolik
tlustých amerických turistů zemře proto, že se v úzké uličce nedokážou
vyhnout tramvaji. Jízdné se dá zaplatit obyčejnou kartičkou na metro, která
stojí 10 euro na 24h, případně lze nabít i jednotlivými jízdenkami.

Z fotografického hlediska je
Lisabon jedno z nejzajímavějších měst, která jsem zatím navštívil. Líbily
se mi zejména úzké ulice, které často vedou do kopce a staré omšelé domy, které
tvoří zajímavé pozadí pro různé místní figurky. A když už je řeč o místních
figurkách, tak jich mnoho najdete poblíž malého baru, tedy spíše díry ve zdi,
jménem A Ginjinha, kde prodávají třešňový likér stejného jména. Za 1.40 euro
dostanete panáka, od 9 ráno do 10 do noci. Proč si nedat panáka k snídani,
když je dovolená? Pomůže vám to rozproudit krev a lépe se vám pak bude šlapat
do kopce. Lisabon je také město mnoha barev, proto jsem neodolal a měl jsem s sebou
i druhý foťák (Nikon FM2) nabitý barevným filmem. Jestli je nějaké město, kam
bych se potřeboval kvůli focení vrátit, je to za poslední dva roky právě
Lisabon. Cítím, že se toho tam dá vyfotit skutečně hodně, když má člověk trochu
trpělivosti a času. Dva a půl dne rozhodně není dost na to, aby člověk dokázal
proniknout byť je trochu pod povrch.
Žádné komentáře:
Okomentovat