Dejvice. Místo, kde jsem se
poprvé intimněji seznámil s fenoménem pražáctví a už mi to tak nějak
zůstalo. Proto, když jsem na FB našel možnost jít na komentovanou procházku po
Dejvických hospodách, tak jsem nemohl odolat. Procházky spoluorganizuje ikona všech hipsterů a kavárník Ondřej Kobza. Minulou po Malé straně jsem díky souhře zlých
náhod nestihl, ale Dejvice jsem si nemohl nechat ujít. Provázal nás (nejspíš
Mgr. nebo dokonce JUDr.) Josef Moník. Upřímně řečeno nikdy předtím jsem o něm
neslyšel, což je tedy dost škoda, protože umí zajímavě vyprávět a jeho knížky
budou asi docela vtipné.
Vyrazili jsme od Písecké brány. Na
krk jsem si pověsil svojí Zorki 4K, využívaje tak poprvé v praxi svůj nově
zavedený institut nouzového foťáku. Institut nouzového foťáku jsem zavedl po
incidentu, kdy jsme byli z práce vypuštěni už ve 14:00 (netekla voda) a já
neměl foťák, protože v 16:15 už byla tma. Takže jsem sice měl poprvé po
měsíci čas jít fotit, ale nebylo čím. Potom, co jsem si koupil Leicu, jsem
uložil Zorki 4K, dva objektivy, přídavný hledáček a jednu kazetu filmu do
šuplíku u sebe v kanceláři, abych mohl fotit i když náhodou zapomenu
hlavní nástroj doma. Samozřejmě jsem ve středu 6. 4. Leicu doma zapomněl.
Zaspal jsem a pospíchal a ještě ráno pršelo, takže motivace k focení
nebyla veliká. Jenomže pak se udělalo hezky a já v kalendáři zjistil, že
se má konat procházka po Dejvicích. Zorki 4K vstala z mrtvých. Celkem
příznačně vzhledem k tomu, že nedávno byly Velikonoce!
První zastávka byla na Dejvickém
nádraží. Tamní nádražka má naprosto kultovní status a já se musím přiznat, že
jsem se do ní nikdy předtím neodvážil. Do Brusky a Sokolovny ještě, ale do
nádražky v Dejvicích nikdy. Tehdy jsem trochu narazil na limity toho, že
jsem ve foťáku měl film s citlivostí 400, což bylo venku v pohodě,
ale v temné nádražce sotva. Vzhledem k tomu, že příspěvek píšu
v době, kdy jsem ještě nevyvolal film, tak opravdu netuším, jak to
dopadne. Každopádně místní štamgasti, dost často feťáci, bezdomáči a podobné
existence, se dívali na naší takřka stohlavou skupinu poněkud nedůvěřivě.
Jenomže v jednotě a počtech je síla, a tak nebyl nikdo pobodán ani okraden
a my jsme si mohli poslechnout poutavé vyprávění o tom, jak to chodilo
v Dejvicích, kdo komu dal před 50 lety přes držku a že stará Emerová byla
Škvoreckému předlohou pro Lizetku. Šlo se dál.
Poslední naší štací byla hospoda
Na Slamníku nedaleko kostela Sv. Gotharda v Bubenči. Cestou jsme se ale
ještě dozvěděli něco o písničce „U kiosku“ od Vládi Mišíka a o tom, jak Rosák
verboval po roce 68 do Leninského svazu mládeže (kdo by to byl do té milé tváře
z videostopu řekl?). Hospoda Na Slamníku mimochodem byla dřív taky bordel,
to jen tak na okraj. Ten, kdo neví, co to je bordel (jako ten hipster, co seděl
v koutě u kamen) si nafackuje a zkusí Google.
Hospoda Na Slamníku je místo,
které jako by se zrodilo z mých nejniternějších představ a snů o tom, jak
má vypadat správná hospoda. Trošku zašlá, trošku špinavá, trošku mastná a hodně
zakouřená, ale přesto krásná. Vpravo od vchodu je sál, kde se pořádají bigbítové
koncerty a v zádveří je dřevo do kamen. Málem jsem se rozplakal, protože
tak krásnou hospodu jsem dlouho neviděl! Pravda, naše stádečko sestávající se
převážně z různých hipsterů a podobných neukotvených existencí tam
vypadalo poněkud nepatřičně, takže nás taky radši posadili do salonku, aby nám
nějaké solvíny nerozbily huby. Každopádně já se tam cítil jako v ráji,
protože na mě dýchly všechny ty vzpomínky na hospody v devadesátých letech
– pravda, tenkrát jsem si tam u výčepu kupoval maximálně tak tatranku, ale to
prostředí mi bylo důvěrně známé. Dal jsem si velké pivo, pytlík mastných
brambůrek a vesmír byl v rovnováze.
Co říci závěrem? Snad jen to, že
podobným akcím fandím. Podle dotazů některých účastníků akce bylo vidět, že o
době před rokem 89 nemají ani mlhavé znalosti (já se sice narodil v roce
1988, ale to, že s bolševikama to nebyla sranda, do mě doma hustili horem
dolem). Spousta lidí tam ani nezažila vyrůstání ve svobodných devadesátkách,
kdy se smělo dělat a říkat skoro cokoliv beze strachu, že na vás nějaká holka
z HateFree podá trestní oznámení. Jsem ale rád, že i v dnešním
postmoderním marasmu jsou lidé jako pan Moník (potažmo tedy asi i Ondřej
Kobza), kteří se snaží udělat něco pěkného pro ostatní. Navíc se ukázala stará
česká pravda, že pivo spojuje českou společnost víc, než cokoliv jiného,
protože na konci dne jsme si před půllitrem dvanáctky všichni rovni!
Zdravím a předem díky za stručnou procházku po hospodách Prahy 6, který mi dneska chybí! Nevím kolik jste jich měli na Nádražce, ale v textu mi schází cvaky z dalších hospod :) Páč všechny interiérový, krom té poslední snad jsou odtam. Musím se zastat osazenstva Nádražky, jakožto mého dříve oblíbeného podniku - nekrade se tam a skladba lidí je tam vždycky moc přátelská! Ještě jednou díky za hospodskej report a přeju dobrý světlo :)
OdpovědětVymazatTomZ
No, bylo to tím, že jsem dofotil film někdy cestou k Na slamník ua druhý se mi prostě zakládat nechtělo, protože jsem věděl, že už bych celou kazetu nedofotil.
VymazatTak to je výzva k další pivně/fotografické procházce :)
VymazatSleduju Vás na Flickru, občas taky něco cvaknu (Minolta XD7, Rokkor 50mm, většinou BW - IlFord, Fomapan). Kdyžtak mrkněte:
https://www.flickr.com/photos/101653863@N08/albums/72157644965573889
Já to pojal spíš pivně než fotograficky... :) Normálně bych si napushoval film někam na 1600 nebo 3200 abych mohl vklidu fotit i v tmavé hospodě, ale protože jsem myslel, že víc fotek ulovím venku, tak jsem to neudělal. Proto fotky vypadají jak vypadají - většinou focené na 1/4s z ruky a F2 při iso 400 - plus mi na nich udělala fleky chemie, tak jsem se ani neobtěžoval je upravovat....
VymazatPříště pojďte taky!
Sakra to je komentářů, to jsem nečekal :D
Tak když je s kým, rád se o fotografii bavím - od toho tu komentáře máme :)
OdpovědětVymazatV Praze už nežiju, od kinofilmu jsem ustoupil kvůli penězům a času, možná to zní jako výmluva, ale focení které mě momentálně baví je blíže k dig. fot. Proto oceňuji každého kdo dneska fotí na kinofilm, pro mě sváteční záležitost (leží mi tady Pentacon 6 + sklo Biometar 80mm = lahůdka pro slunečný letní den :).
S pivkem v krvi, delším časem a atmosférou Nádražky to vyšlo krásně!
Tak středoformát to je už iné kafe :D
VymazatJá mám Yashicu Mat :) Ale tu beru ven jen občas, když chci fotit něco fakt specifického. Jinak pořád nosím Leicu. V poslední době mám tempo cca 2 kazety kinofilmu týdně, občas víc.