V prvním díle rozhovoru s Janem Dobrovským jsme nakousli různé destinace, kde fotil a jak se k fotografii dostal. V dnešním pokračování si přečtete o samotném procesu focení a dalších zajímavých věcech, které souvisí s dokumentární fotografií.
Foto: Jan Dobrovský |
V čem se pro Vás liší digitální a analogový proces?
Jelikož si sám jen vyvolávám
negativy, ale nezvětšuju na papír, tak se liší v zásadě jen tím, jak na
film exponuju a jak ho pak vyvolám. Lidi si často myslí, že digitál snese
všechno, že je expozičně pružnější a šikovnější. Já si myslím, že je to
obráceně, zdá se mi, že digitál pro mě nepřijatelným způsobem zkresluje skutečnost.
Naproti tomu u filmu mi přijde, že ten dokáže udělat mezi světlem a stínem tak
vlídný přechod, že to digitál nikdy nedokáže. Pozitivní proces pak už dělám
digitálně, to už mi nevadí.
Jak důležité jsou pro Vás fotky na papíře?
Nejvíc. Fotografie na monitoru
není vůbec nic. Fotka na papíře teprve ukazuje, co na ní doopravdy je. Já skoro
všechno tisku, leze to docela do peněz a mám toho strašný štosy. Samozřejmě si
udělám hrubý výběr, ale bez toho abych si fotky vytiskl, tak pořádně nepoznám, co
na těch fotkách je a jestli za to stojí. Jak není na papíře, tak existuje jen
v takovém prenatálním stádiu.
Foto: Jan Dobrovský |
Je nějaké místo kam byste se ještě rád vypravil?
Já už jsem línej, takže se mi
nikam moc nechce. Nadchla mě ta Ukrajina a říkali jsme si s Martinem
Wágnerem, že tomu východu fotograficky rozumíme víc než tomu západu. Že když
jedeme do New Yorku, přivezeme si deset filmů, ale není na nich nic, i když
jsme tam měli pocit, že to stojí za to zmáčknout. Jedeme na východ a
z těch deseti filmů je hromada dobrých fotek. Jak jsem tam byl teď
v březnu, tak mě to neuvěřitelně nadchlo, a to množství těch věcí, které
bych tam rád zaznamenal je obrovské. V lednu jedeme s Martinem
Wagnerem a Karlem Cudlínem na výpravu. Jedeme na Vjerchovinu přes Karpaty a
zkusíme se tam zabývat vánočními zvyky. Každopádně je to země, kde spousta míst
nenávratně mizí a mě právě ty mizící světy zajímají. Zvláště ty, které jsou
propojeny s bývalým Sovětským svazem, jeho artefakty a mementa.
Když fotíte dokument snažíte se být nenápadný nebo s lidmi
komunikujete?
Pro mě je dokument komunikace.
Neumím fotit dokument, když s těmi lidmi nemluvím. Snažím se jim trošku
dostat pod kůži, chci vědět kdo to je, co dělá a proč to dělá. Takže jim lezu
do chalupy, povídáme si a někdy je to složitý, protože někdy mi chybí slova,
protože neumím všechny ty jazyky tak dobře. Samozřejmě pár fotek uděláte, když
někomu takzvaně ukradnete duši, takový ty streetařský fotky, když jdete po
ulici a vyfotíte lidi v nějaké situaci, můžou být príma, ale není to žádná
systematická práce. Já se snažím, aby v mých fotkách byla ta duše
obtištěná navždy, jako konkrétní figura, konkrétní příběh.
Foto: Jan Dobrovský |
Jak si díváte na úroveň současné dokumentární fotografie v ČR?
Záleží na úhlu pohledu. Český
fotografický dokument je světový fenomén. Žijí tu skvělí fotografové, ale dosti
málo publika, aby je to uživilo.Kdybych měl pár dobrých lidí jmenovat: Karel
Cudlín, Dana Kyndrová, Jindřích Štreit, Tomki Němec, Antonín Kratochvíl, Josef
Koudelka, Viktor Kolář, Bohdan Holomíček nebo Alžběta Jungrová. Těch jmen je
spousta. Co se týče nových fotografů, mladých lidí, tak asi jsou, ale já o nich
moc nevím. Je mi trochu úzko, když se
bavím s lidmi, co učí fotografii a oni mi vypráví, jaké konceptualistické
blbosti lezou z těch studentů. Konceptualismus je zločin, když nemám talent,
ani techniku, tak si musím vymyslet koncept.
Kde čerpáte inspiraci?
Po pravdě řečeno nevím. Nechtěl
bych nikoho opisovat. Jsou samozřejmě věci, co mě zaujmou. Člověk musí být svůj
a dělat si věci po svém. Dívám se na hromadu fotografií, používám k tomu
internet, který jinak považuju za zlo, a sleduju, co se kde fotí. Takhle jsem
třeba našel Marka Pupáka, ohromně talentovaného fotografa z Bratislavy, co
fotí Leicou M6 na film. Letos vyhrál podruhé Slovak Press Photo.
Foto: Jan Dobrovský |
Je ještě nějaký žánr nebo technika, který byste si chtěl vyzkoušet?
Není. Já bych byl docela rád,
kdybych zvládnul ten dokument. Až to dokážu, tak můžu v klidu umřít.
Co podle Vás dělá dobrou dokumentární fotku?
Podle mě je potřeba odlišit
dokumentární fotku od fotky reportážní. Ne, že bych nějak reportáží pohrdal, je
to náročná a důležitá práce. Dokument, v tom ideálním stavu, je, když máte
jednu výbornou fotku a v ní to všechno je, ten příběh. Dobrou fotku dělá,
když tam ten příběh vidíte, zaujme vás to a chcete se na to dívat. Je úplně
jedno, jestli je kompozice taková nebo maková, jestli to máte ostrý, jestli
jsou tam celý nohy nebo půlka. Podívejte se na Cartier-Bressona, tam jsou
kolikrát takové věci, které by mu dneska diskutéři na fórech vyčítali. Je to
něco mezi nebem a zemí.
Foto: Jan Dobrovský |
Co chystáte do budoucna, výstavy, knížky?
Chtěl bych toho udělat moc, ono
taky, co mám v téhle zemi jiného dělat? Tady se nedá koukat na politiku a
skoro se tady nedá existovat bez toho, aby se člověk naštval na každém kroku.
Fotografie je taková kompenzace. Rád bych udělal knížku, do které bych dal
nějaké fotky z minulosti, protože jsem ještě nic takového neudělal. Ve
skříni mám hromadu starých nostalgických pražských obrázků z přelomu
sedmdesátých a osmdesátých let. Jsou to spíš takové nálady, které už ale dnes
neuvidíte. Ty fotografie nejsou tak dobré, ale ty roky to strašně zhodnotily.
Určitě bych chtěl udělat ty Severní Čechy, které možná rozdělím na dvě části,
ale to ještě záleží na tom, co mi řekne kurátor. No a samozřejmě ještě bych rád
publikoval tu Ukrajinu.
Co říkáte na letošní ročník Czech Press Photo?
Já o tom radši nic nevím. Trošku jsem se o tom bavil s jedním
členem poroty, který mi tak jemně naznačoval, že by se nic nestalo, kdyby to
bylo trochu kvalitnější. Já vlastně nevím, kam se ten projekt sune. Jsem za
chytráka už v tolika oborech, že bych to nerad soudil. Možná je to taky
jenom tím, že ti fotografové už jsou unavení, protože je to těžké se tím živit,
když skončily časopisy. Takže na to asi ani nechci mít názor. Osobně nejsem
soutěživý typ, tak tam nic neposílám.
Super rozhovor. Díky za něj...
OdpovědětVymazatJá děkuji za přečtení.
Vymazat