Jak již napovídá poněkud
expresivní název dnešního blogového příspěvku, dneska se podíváme na firmu
Fujifilm. Já ji vždy měl zafixovanou jako výrobce filmů, který si jdu koupit před
dovolenou do drogerie nebo Fotolabu. Samozřejmě někdy po roce 2000 se to celé
pokazilo, přišla digitální technologie, ale filmy nezmizely přes noc. Jenomže
teď filmy mizet začaly. Některé firmy, jako například Ilford, hlásí meziroční
nárůsty prodejů rok od roka, Kodak navzdory několikerým zprávám o bankrotu
stále filmy vyrábí a dokonce přišel s pár novými emulzemi. Jenomže pak je
tu Fuji.
Fujifilm je obrovská firma a dělá
kde co. Chápu, že prodeje filmů nejsou v porovnání s prodejem
digitálních fotoaparátů žádným zlatým dolem, ale není také žádný důvod se
chovat k filmu tak macešsky. Za posledních pár let zmizelo několik druhů
především diapozitivních filmů. Ok, to by se dalo pochopit. Racionalizace a
restrukturalizace produktového portfolia, protože diapozitivy byly především
materiálem pro profesionály, kteří však přešli na digitál mezi prvními. Pak
přišlo (první z mnoha) zdražení filmů zbývajících. Jenomže nic z toho
se zatím nemůže vyrovnat tomu, co u Fuji provedli začátkem tohoto roku. Oznámili
ukončení výroby filmu FP-100 (jo a ještě o pár měsíců předtím i FP-3000B).
Pro ty z Vás, kteří tyto
filmy neznáte, tak se jedná o „odlupovací polaroidy“. Filmy jsou v balíčku
po 10, po exponování se ručně z fotoaparátu vytáhnou, skrze válečky ve
fotoaparátu či kazetě, které zajistí rozprostření chemie po filmu, ze kterého
po 60 sekundách odloupnete krycí papír a máte hotový pozitivní snímek celkem
nezanedbatelné velikosti 73x95mm. Krycí papír pak můžete vyprat a získat tak
velmi kvalitní negativ, který můžete skenovat. Nejdřív skončil černobílý FP-3000B
a teď i barevný FP-100. Tyto filmy se například používaly v „zádech“
profesionálních fotoaparátů jako byly Hasselblad či Mamiya RB67 pro testovací
snímky, když fotograf potřeboval rychle ověřit nastavení světel a blesků. Teď
jsou spíše filmem pro nezanedbatelné publikum nadšenců do instantní fotografie,
mezi které se řadím i já. Tento výše zmiňovaný materiál se vyznačoval velmi
jemným zrnem, dobrým podáním barev a dobrou ostrostí. Fotoaparáty používající
tento film jsou levné a hojné. Dokonce i já jsem si ho málem koupil, než
zasáhla prozřetelnost a já si zakoupil Polaroid SX-70.
Na jednu stranu je to věc jen a
jen vedení firmy Fuji, co budou vyrábět a prodávat, ale na stranu druhou… Zrušit poslední fotografický materiál svého
druhu, bez varování, prostě jen tak z ničeho nic. Chápu, že prodeje nebyly
asi bůhví jaké, ale ten materiál se vyráběl desítky let. Výrobní linka se jistě
zaplatila několikrát. Například jiná japonská firma Seiko stále prodává
nejnižší řadu mechanických hodinek Seiko 5 za cenu kolem 50 dolarů za nové
mechanické hodinky s automatickým nátahem, s odkazem na to, že je
dělají už 40 let, výrobní linka se mnohonásobně zaplatila a teď není potřeba
odírat zákazníky z kůže. Například Impossible Project dokázal znovu rozjet
celou výrobu Polaroidových filmů pro SX-70 a řadu 600. Rrčitě to nedělají
z dobroty srdce, ale protože na tom jde udělat nějaký zisk. V USA je
firma se jménem New55, která se pustila do výroby velkoformátového
„odlupovacího polaroidu“ ve velikosti 4x5. Právě tato firma je teď jedinou
nadějí na oživení menšího formátu odlupovacích Polaroidů. Přeji jim hodně
štěstí.
Nejvíc mě na tom asi mrzí to, že
Fuji se ani nesnaží prodat svoje filmy. Možná snad ještě ty 20 let staré cedule
na některých turistických obchodech v centru „We sell Fuji products“. Prostě
nechávají filmy jen tak dodýchávat. Marketují se pouze nové digitální foťáky a
fotoaparáty Fuji Instax. Instaxů je velká hromada, všechny jsou v zásadě
na jedno brdo. Proč neudělají nový foťák na Fuji FP-100 jako podporu stagnujících
prodejů? Ne, radši uděláme další verzi nějaké bezzrcadlovky s o 5%
rychlejším autofokusem než ta z minulého čtvrtletí nebo novou barvu
Instaxu. Marketing digitálních fotoaparátů má, alespoň v ČR, Fujifilm
velmi kvalitní. Skoro bych řekl až lehce agresivní. Kdekdo je dnes „Fuji
fotograf“. Stačí si pořídit foťák od Fuji, ideálně kvůli tomu prodat svojí
zrcadlovku a objektivy, dávat fotky do té správné skupiny na FB a pokud jste
jen trošku dobří, tak s Vámi někdo udělá rozhovor nebo Vás dostane někam
do časopisu. Focení na filmy od Fuji Vám asi nic z tohohle nedá, kromě
snad jemného zrna a realistického podání barev.
Zkrátka, propagovat digitály a
Instax do roztrhání těla, ale neutrousit ani korunu (dolar či jen) za propagaci
něčeho, co stále velké spousty lidí používají a mají rádi, je zkrátka podle mě
„buzeranství“. Přiznám se, na barvu toho moc nenafotím, ale většinou jsem fotil
na filmy Fuji, vypadají dobře a jsou celkem dostupné. Možná by se u Fuji mohli
zamyslet a místo nových filmových simulací pro firmware Fuji X100T, by mohli podržet
výrobu skutečných filmů. Teď mám trochu etické dilema, jestli raději nekupovat
od někoho, kdo si zákazníků, kteří si kupují film, váží, místo toho, aby jim
bez ohlášení rušil oblíbené či nenahraditelné produkty.
P.S.: Na seznam zločinů společnosti FUJIFILM přidávám i to, že vyhodili Romanu Marii Jokelovou, která pro propagaci FUJI v ČR udělala fakt hodně.
P.S.: Na seznam zločinů společnosti FUJIFILM přidávám i to, že vyhodili Romanu Marii Jokelovou, která pro propagaci FUJI v ČR udělala fakt hodně.
Imho...Fuji, Seiko, Epson...su prakticky jedna firma pokial sa nemylim. Minimalne nejake hlboke prieniky maju. Hold, kazda firma/spolocnost/znacka ma svoj image a ten tvori kazda jej reakcia voci zakaznikovi. Ak si Fuji nevazi svojich filmovych zakaznikov, nahrava tak niekomu, kto na tom moze urobit zaujimavy biznis (nielen financne).
OdpovědětVymazatArgumentovat vsak tym, ze vyrobne linky su zaplatene je hodne odvazne tvrdenie. Co sa Seika tyka, tak tie hodinky nerobi pre to, ze ich robia 40 rokov. Robia ich preto, ze im to (aj tie slova) robi imidz...a tu vidiet, ze to pada na urodnu podu.
Kazdopadne je smutne, ze sa firmy takto macossky stavaju voci kedysi uspesnym produktom a ich skalnym priaznivcom. Hold, dolar je kral a ja sa obavam, ze menezment ma dost jasno v tom, co robia.
Tak chápu, že ekonomika takového kolosu jako je Fuji je trošku složitější věc... Vyrábět 30 druhů filmu je blbost, IMHO čestné řešení by bylo oznámit dopředu zeštíhlení produkce a vyrábět cca 8 nejoblíbenějších produktů a tím umožnit mít lepší cenu. Plus samozřejmě dát nějaké peníze na marketing... Kodak, Impossible Project, New55 i Ilford peníze na marketing filmu dávají a funguje to...
Vymazat