„Fuj, to
jsou takový ty hnusný komunistický baráky?“ zeptají se možná mnozí z vás.
Ano, ne? Ne. Brutalismus nemá s komunismem opravdu nic společného. Tedy až
na to, že tento architektonický styl vznikl ve Francii, která byla vždy
bolševizmem poměrně solidně prolezlá. Francouzské „betón brut“, znamená hrubý
neomítnutý beton a naznačuje, jaký materiál v těchto stavbách převažuje.
Mnoho staveb naleznete ve Francii či v Anglii, ale i u nás. Souvztažnost
s komunistickým režimem je dána jednak dobou vzniku a druhak tím, že si
mnozí myslí, že jsme tu před rokem 89 žili v jakémsi vakuu a žádné vlivy ze
západu se sem nemohly dostat. To druhé ovšem není pravda, čeští umělci a
architekti měli i v době nesvobody velmi dobrý přehled o tom, co se děje
ve světě a jaké jsou nové trendy.
A tak se u
nás začalo stavět. Budova Federálního shromáždění, Nová scéna Národního
divadla, obchodní dům Kotkva, Transgas, komplex hotelu Thermal (v Karlových
Varech), hotel InterContinental a mnohé další. Některé jsme už nenávratně
ztratily, například hotel Praha a teď i Transgas do kterého se bagry zakously před pár dny. Byl to právě dlouho se blížící zkáza Transgasu, která mě přiměla se nad celou materií více zamyslet
a k tématu se i vyjádřit. Brutalismus měl do mého srdce dlouhou a těžkou
cestu. Přiznám se bez mučení, že nejvíce esteticky uspokojivá mi přišla secese
a později snad i art-deco a funkcionalismus. A ačkoliv se to může zdát jako velmi prohnutá parabola, tak od art-deco (například některé mrakodrapy
v USA) a funkcionalismu je pro mé estetické cítění již jen krátká cesta k brutalismu.
V čem
pro mě tkví „krása“ těchto staveb? Líbí se mi, jak doslova plýtvají prostorem.
Proč? Protože můžou! A to jak v interiérech, tak v exteriérech. Tato
velkorysost dnešní době chybí. Dnes jen počítáme, kolik korporátních kójí
nacpeme na jeden metr čtverečních a podobně. Čas od času má někdo nápad a pak
to dopadá snad ještě hůř. Jsem si jist, že až se zbourá Transgas, vyroste místo
něj další unifikovaná skleněná kostka jakých je plný Pankrác. Nemluvě o
zrůdnosti, kterou se chystají postavit nad Hlavním nádražím, ale to je už jen
tak bokem. Líbí se mi provázanost exteriérů a interiérů brutalistních budov.
Použití materiálů jako mramor, kámen, sklo či chromovaná ocel. Vše promyšlené
do nejmenších detailů, žádný unifikovaný nábytek z krabice, ale vše navržené
na míru jako jeden celek. Žel bohu, interiérů se nám zachovalo snad ještě méně
než exteriérů.
Samozřejmě
nejsem slepý k tomu, že tyto budovy mají své problémy. Materiály, stavební
postupy a později i údržba často nebyly na potřebné úrovni. Náklady na provoz
těchto budov jsou v dnešní zelené době naprosto nepředstavitelné a tak
dále. Ale já říkám, no a co? Zateplíme Pražský hrad skelnou vatou, aby
neutíkalo teplo? Zbouráme chrám Sv. Víta, protože neodpovídá nejnovějším
trendům v sakrální architektuře? Možná se dopouštím argumentace ad
absurdum, ale i brutalistní budovy jsou svědky jisté doby. Stejně tak jako
budovy z jiných epoch naší civilizace. Zachovávání staveb jenom proto, že
jsou staré, je stejně tak absurdní, to bychom nemohli nikdy postavit nic
nového. Rád bych jen upozornil na to, že mnohé významné budovy jsou zcela
neprávem stigmatizovány a souzeny jen pro dobu, ve které vznikly. Spousta jich
již dávno šla k zemi, spousta se k zemi teprve chystá a spousta jich
ještě stojí. Myslím, že nastal okamžik, abychom se zamysleli nad tím, že
alespoň některé z nich zachováme pro budoucí generace.
Pokaždé když
mi ve fotoaparátu zbývá pár posledních snímků, snažil jsem se projít okolo Transgasu
a udělat pár záběrů, než se do něj zakousnou bagry. Teď už nám zůstanou jen
videa, fotografie a oči pro pláč. Následně pak na uvolněném místě vyroste
nějaká unifikovaná odpornost a developeři začnou hledat další místo. Co padne
příště? InterContinental, Federální shromáždění nebo Nová scéna? Jistí si
můžeme být jen tím, že tažení developerů napříč Prahou nekončí.
A jak to vidí architekt? Krátký názor od Genevieve Tok:
A jak to vidí architekt? Krátký názor od Genevieve Tok:
Brutalismus
charakterizují tyčící se struktury „bétonu brut“, opakující se prvky a masivní
konstrukce z oceli a betonu. Tento styl se nejvíce rozvíjel v období
po 2. Světové válce, tedy 50. – 70. letech. V jistém směru tvořil
protiváhu lehkosti a jisté svévolnosti architektury dřívějších dekád. Brutalismus
nezakrýval konstrukční prvky budov, ba naopak zdůrazňoval jejich funkci.
Filosofická
forma brutalismu a formální kompozice jeho architektonických prvků se
v minulosti stala spojovanou s myšlenkami socialistické utopie.
V Československu bylo tomuto stylu souzeno, aby prezentoval moderní
socialismus a stal se z něj takřka národní architektonický sloh.
Těžkopádné konstrukce kontrastovaly s lehčími mezinárodními styly.
Brutalistní budovy se měly stát proklamací nové éry.
Ve stejném
duchu byl tento architektonický styl využit i pro budovu Federálního
shromáždění, v příkrém kontrastu s novorenesanční budovou Národního
muzea. Tvarem připomíná velký stůl z oceli a skla na vrcholu mohutných
podpůrných pilířů. V budově najdeme dva protiatomové kryty a je také
místem jednání z dob Sametové revoluce.
Dnes je budova součástí národního budova a stojí jako jistý pomník své
vlastní historie.
Dalším
příkladem brutalismu v Praze je, v současnosti demolovaná, budova
Transgasu. Obsahuje prvky stylu high-tech. Rozlehlé skleněné fasády jsou na
vysoké věži podepřené ocelí a menší krychlovitá budova má fasádu z tmavých
dlažebních kostek. Obě budovy jsou spojeny trubicemi, které mají jak praktický
tak symbolický význam.
Brutalismus
je na povrch hrubý a s mnoha těžkopádnými prvky, není ale jen dílem
nutnosti a praktičnosti, ale vědomou volbou. Absence omítek a povrchových úprav
by neměla být zaměňována za syrovost betonu brut, jak ukazují jemné detaily
budov Unité d'habitation.
Žádné komentáře:
Okomentovat