Nedávno jsem se probíral notýskem
s poznámkami k focení a zjistil jsem, jak málo barevných filmů jsem
za poslední rok nafotil. Dalo by se to spočítat na prstech jedné a půl ruky.
Plánoval jsem, že budu letos na jaře fotit trochu víc v barvě, ale taky
jsem úplně nepočítal s tím, že budu mimo Prahu. Jarní krajinky jsou
samozřejmě pěkné, tráva je zelená, kvetou kytičky a podobně, jenomže to není
tak úplně to, co bych rád fotil. Svému procesu rozhodování jestli barva nebo ČB
jsem se už věnoval v jednom docela dávném článku. Jisté je to, že na barvu
musí být prostě pěkné světlo, jinak to nestojí vůbec za nic. O to horší je
situace, když fotíte na diapozitivy, které mají o tolik krásnější barvy než
negativ.
Pokud pečlivě sledujete zprávy ze
světa fotografie, tak jste určitě postřehli, že Kodak ohlásil návrat legendární
diapozitivu Kodak Ektachrome (hurá!). Samozřejmě, že by si všichni přáli návrat
skvělého Kodachromu, ale to se asi už nestane, kvůli zvláštnímu procesu, kterým
se vyvolává. Naproti tomu Ektachrome se vyvolává běžným E-6 procesem, který sice
nedělají na každém rohu, ale minimálně v Praze si film nechám bez problému
vyvolat. Jenomže nový Ektachrome je ohlášen až na třetí nebo čtvrtý kvartál
roku 2017. Takže podzim zima. Podzim ještě dejme tomu jde fotit v barvě,
ale v zimě je barva beznadějný koncept. Já si ale chtěl vyzkoušet
Ektachrome hned. Nakonec se mi povedlo sehnat 5 kazet, které byly v mrazáku
od roku 2012, kdy Kodak ukončil výrobu tohoto filmu. V sobotu semnou
odlétá na cestu po Španělsku a Portugralsku, takže na fotky z diapozitivu si budeme muset ještě chvíli počkat.
Mezitím jsem doma vyhrabal v šuplíku
zapomenutou kazetu filmu Kodak Ektar 100. Tak jsem si řekl, že když máme to
jaro, tak neuškodí vyrazit někam na výlet a vyfotit pár políček filmu v barvě.
Ektar 100, jak už název napovídá, má citlivost 100 ISO. Přišlo mi to málo, tak
jsem se rozhodl pushnout ho na 400. Bylo to vlastně poprvé, co jsem dělal
pushproces na barevnému filmu a byl jsem dost zvědavý, jak to vlastně celé
dopadne. První polovinu filmu jsem nafotil na ulici v Praze a druhou pak v rezervaci
divokých koní v Milovicích. Nakonec to nevyšlo úplně špatně. Snad jen, že
při skenování se opět ukázalo, že nafocený a vyvolaný negativ je pouze
polotovar. První skeny vyšly úplně do modra, stačilo udělat ve skeneru korekci
a vše bylo o trošku lepší a zbytek se pak dohnal v postprocesu, i když to
stále má asi své rezervy. Ještě jsem si nezvykl na zpracování barvy v editoru.
Horší je to, že můj skener skenuje barevný film trochu neostře. Při malém
objemu barevných filmů, který za rok nafotím se mi to ale nevyplatí nijak
zvlášť řešit.
Tak doufám, že na svých cestách
ulovím zajímavé, tentokrát i barevné, fotografie.
Obecně vzato mám barvy rád a to jak v přírodě, tak i doma. Rozhodně jsme proto nedělali byt v takovém stylu, že jsme měli sterilní bydlení bez nějaké emoce. Zádveří do bytu jsme vymysleli podle inspirace tady a taky jsme tam dali hodně barev. Ale jako zase to není žádný cirkus. :)
OdpovědětVymazat