Dálkoměr nebo zrcadlovka je pro filmové fotografy podobná otázka jako
bezzrcadlovka nebo zrcadlovka pro fotografy digitální. Pro potřeby tohoto
článku zrcadlovkou myslím jednookou zrcadlovku se střechovým hranolem
(pentaprismatem). Mezi oběma typy fotoaparátů najdeme naprosto legendární
kousky.
Zdroj: leica.overgaard.dk |
Fotoaparáty s integrovaným ostřením pomocí dálkoměru se objevily na
trhu v roce 1932 ve fotoaparátech Leica II a Contax I. Do té doby, jste si
museli dálkoměr přikoupit jako příslušenství a mít ho v sáňkách pro
příslušenství (záměrně nepíšu sáňky pro blesk, protože tenkrát blesky jako je
známe dnes, nebyly). Použití dálkoměru k ostření je jednoduché,
v hledáčku vidíte dvojitý obraz scény a ostřícího kroužku můžete tyto obrazy
překrýt tak, že vytvoří jeden obraz. V tu chvíli máte zaostřeno. První
dálkoměrné fotoaparáty měly dálkoměr oddělený od hlavního hledáčku, takže jste
nejdřív zaostřil dálkoměrem a pak přesunuli oko k druhému hledáčku, přes
který jste komponovali výslednou fotografii. Je to trochu neohrabané, ale
v té době to byla nejrychlejší a nejpřesnější možnost zaostření
fotoaparátu na 35mm film. V roce 1936 přišel Contax II, který už měl
dálkoměr integrovaný do hlavního hledáčku. Uprostřed hledáčku je lehce
nažloutlé pole, ve kterém vidíte dvojitý obraz dálkoměru. V roce 1954
přišla s tímto systémem Leica M3, která je dodnes považována za vrchol
dálkoměrných fotoaparátů na 35mm film. Kromě kombinovaného hledáčku
s dálkoměrem, měla i systém osvětlených linek hledáčku s korekcí
paralaxy pro ohniska 50, 90 a 135mm. Rámečky pro ohniska se měnily automaticky
při nasazení objektivu. To vše spojené
s perfektní ergonomií, kvalitou a tichou závěrkou vystřelilo Leicu M3 (a
pozdější model M2) na vrchol popularity mezi profesionálními fotožurnalisty té
doby. Tedy až na pár rebelů (David Douglas Duncanú používajících fotoaparáty
Nikon S, což byla Japonská a notně upravená variace na původní dálkoměrný
fotoaparát Contax.
Zdroj: wiki |
Byl to právě Nikon, který v roce 1959 spustil revoluci ve světě
fotoaparátů na 35mm film. Na trhu se v dubnu 1959 objevil Nikon F a svět
už nikdy nebyl takový, jako dřív. Nebyla to sice první zrcadlovka
s pentaprismatem, toto prvenství drží Contax S z roku 1949, ale
Nikon v předtuše potenciálu tohoto konceptu vyrobil Nikon F jako celý
systém. K fotoaparátu bylo možno zakoupit mnoho objektivů, různé matnice
usnadňující ostření a dokonce výměnný hranol s integrovaným měřením
expozice. Kvalita objektivů Nikon z té doby údajně převyšuje veškerou
německou produkci včetně legendární Leicy. To vše kombinované s výborným
zpracováním a odolností těla i závěrky udělalo z Nikonu F (a následujícího
modelu F2) absolutní hit. Vítězství zrcadlovek nad dálkoměry však nebylo
okamžité. Oba systémy mají svá pro i proti a na ty se teď podíváme.
Hlavní výhodou zrcadlovky je samozřejmě to, že snímanou scénu pozorujeme a
zaostřujeme přímo skrz objektiv. Odpadají tedy například problémy
s paralaxou či možností špatně seřízeného dálkoměru. Objektivy určené pro
jednooké zrcadlovky umožňují díky absenci paralaxy hledáčku také zaostření na
mnohem bližší vzdálenosti než standardní objektivy pro dálkoměrné fotoaparáty
(např. pro Leicu M2 je nejmenší zaostřovací vzdáleností 70cm). Ruku v ruce
s tím jde i to, že se zrcadlovkou můžeme používat širší rozsah ohnisek objektivu
bez omezení vyplývajících z průhledového hledáčku jako má Leica. Zaostřit
na Leice například objektiv s ohniskem 135mm je mírně řečeno obtížné, plus
je to maximální ohnisko, pro které máte linky umožňující kompozici
v hledáčku. Pro zrcadlovky jsou samozřejmě k dispozici mnohem delší
ohniska, jakožto i ohniska mnohem širší. Zrcadlovka je tedy, jak se zdá, mnohem
univerzálnější. Jak mohly tomuto náporu dálkoměry čelit?
Zdroj: leicaphilia.com |
Dálkoměrné fotoaparáty jsou zpravidla menší a lehčí. Takový Nikon F
s měřícím hranolem a objektivem je pořádný macek a určitě se pronese,
naproti tomu Leica i přídavným expozimetrem je o dost lehčí a kompaktnější.
Také mají mnohem tišší závěrky, protože nemají žádné zrcátko, které svým
pohybem k dorazu vytváří značnou část vnímaného hluku. V některých
situacích je zkrátka příjemné mít foťák, který je tišší. U zrcadlovky je také často problém s vibracemi způsobeným chodem závěrky (většinou vertikální lamelové) a také chodem vyklopením zrcátka do horní pozice, může se tak stát, že se zrcadlovkou neudržíte tak dlouhé časy jako s dálkoměrem, bez pohybové neostrosti. Někomu, třeba mě
osobně, může také vyhovovat hledáček, ve kterém vidíte ostře celou scénu včetně
popředí i pozadí. Se zrcadlovkou vždy vidíte jen určitý zaostřený pás, můžete použít
funkci náhledu hloubky ostrosti, ale ta zase způsobí ztmavnutí hledáčku. Na
druhou stranu s dálkoměrem můžete ostřit jen uprostřed hledáčku a poté
musíte scénu znova komponovat, což jde do jisté míry obejít použitím
hyperfokální vzdálenosti nebo zónového ostření. Se zrcadlovkou můžete ostřit na
celou plochu matnice a můžete tak rovnou, zaostřit již zkomponovanou scénu. Samozřejmě
hloubku ostrosti si musíte u dálkoměrného fotoaparátu umět domyslet a
představit si, jak moc bude pozadí/popředí rozostřené. Dalším aspektem je
použití filtrů. Zatímco barevné filtry u zrcadlovky mohou být trošku otravné,
úbytek světla v hledáčku a barevné zbarvení obrazu je také nepříjemné. Na
dálkoměrném fotoaparátu tento problém s barevnými filtry nemáte. Se
zrcadlovkou zase můžete používat polarizační filtry a třeba i graduální ND
filtry, protože přesně vidíte v jaké oblasti je jaká hustota filtru vhodná
pro danou scénu. Samozřejmě i filmové zrcadlovky byly v posledních letech
filmu vybaveny pokročilými systémy jako automatické zaostřování, pokročilé
režimy měření expozice apod. Jsou tu například i pokročilé filmové dálkoměry
jako Leica M7 s režimem priority clony nebo Konica Hexar RF či Contax G2,
který bývá mnohými označován za dálkoměr s autofokusem. Příchod digitálu
však znamenal téměř úplný konec dálkoměrných fotoaparátů a do dnešních dnů se
drží vlastně jen Leica. Zatímco zrcadlovky stále, byť digitální, žijí.
Zdroj: LA Weekly |
A na které straně stojím já? Je pravda, že 90% své tvorby fotím dálkoměrnou
Leica M2. Jenomže, co čert nechtěl, objevil se u mě doma i Nikon FM2, což byla
jedna z posledních plně mechanických kinofilmových zrcadlovek. Není to
špatný aparát, závěrka umí i 1/4000 sekundy, vestavěné měření expozice je
docela pohodlné a přesné a kupodivu celá ta věc váží dokonce o 40g méně než
Leica M2. Do budoucna to vidím tak, že budu dál používat Leicu na M2 na
pouliční fotografii, protože už jsem na ní zvyklý a zvládám s ní pracovat
už dost intuitivně. Nikon si pak nechám na věci, které umí zrcadlovka líp –
ostření delších skel (pokud si nějaká pořídím) a pro focení nějakých detailů,
kde využiju schopnost blízkého ostření. Případně jako druhé tělo, ve kterém
mohu mít barevný film nebo film o jiné citlivosti než v Leice. Člověk by
měl umět poznat výhody každého systému a využít je při svém focení.
P.S.: Stačí se podívat na válečné fotografy z dob války ve Vietnamu, dost
často nosili Leicu M se širokoúhlým objektivem a Nikon F(2) s objektivem 135mm,
či jiným delším sklem.
Skvělý článek jako vždy ;-)
OdpovědětVymazatDiky :-)
VymazatHezké a výstižné porovnání. Jen já to mám naopak - zkoušel jsem i dálkoměry, ale zrcadlovka mi vyhovuje přeci jen víc (nyní Nikon FM3a). Ale přesně, jak je napsáno v závěru článku - jde jen o zvyk.
OdpovědětVymazatJá začínal s dálkoměrem a asi se toho budu držet, i když třeba na větší dokumentární projekt, který teď fotím mi trošku vadí, že s dálkoměrem se špatně ostří rychle se pohybující lidé. takže se spoléhám na zónové stření a přesný odhad vzdálenosti. Zatím mi to celkem vychází :D
Vymazat