pátek 12. února 2016

S velkým formátem přichází velká odpovědnost

Už během svých prvních fotografických krůčků (téměř přesně před rokem), jsem pokukoval po foťácích na svitkový film, kterému se také někdy říká „středoformát“. Nechci nikoho příliš nudit technickými detaily, ale pár faktů nezaškodí. Svitkové film formátu „120“ je známý už od konce 19. století, kdy s ním přišla firma Kodak pro své foťáky „Brownie“, které způsobily fotografickou revoluci a umožnili fotografovat i amatérům. Film byl velmi populární až do období někdy po druhé světové válce, kdy se kvalit kinofilmu natolik zlepšila, že umožnila dělat i celkem velké a kvalitní zvětšeniny z malého 36x24mm velkého políčka kinofilmu. Pro srovnání fotoaparáty na svitkový film fotily často ve formátu 6x9cm (také 6x4.5 a 6x6cm). Použití většího negativu představovalo výhodu především v podání zrna, protože tehdejší filmy nejde příliš srovnávat s dnešními a navíc z formátu 6x9 a 6x6 se často ani nedělaly zvětšeniny, stačil kontaktní otisk a vy jste měli pěkné malé pozitivy příslušné velikosti. Ušetřil se papír. Na návštěvě u tchánových rodičů v Anglii jsem našel plnou krabici negativů 6x9 a pozitivů odpovídající velikosti – bylo to populární.
Proč ale používat svitkový film dnes, když už máme kvalitní kinofilmy, na které nafotíme 36 snímků (na svitkový film se vejde 12 snímků formátu 6x6) a které se snáze zpracovávají? Pro mě je jedním z důvodů i čtvercový formát 6x6. Určitě znáte instagram, který fotí do čtverce – i když ten se spíš inspiroval u Polaroidu. Druhý důvod a ten hlavní, proč svitkový filmy stále používají někteří profesionální fotografové (móda, produkty, krajiny….), je jeho obrovské rozlišení v porovnání s kinofilmem či digitálními full-frame fotoaparáty. Jak obrovské? Máte k dispozici zhruba tak 3.5x větší plochu než na jednom políčku kinofilmu. Třetím poměrně příjemným faktorem je jemnější zrno i u rychlejších nebo pushovaných filmů. Zkrátka samá pozitiva a sociální jistoty. Na druhou stranu, abyste naplno využili výhody svitku, musíte dělat buď hodně kvalitní zvětšeniny na papír nebo mít opravdu, ale opravdu dobrý scanner – 70 megapixelů z jednoho políčka pak není problém. Můj scanner se zatím vzpírá scannovat svitek na víc než 2400dpi, ale i tak je rozdíl oproti kinofilmu markantní.
Jak jsem již zmínil v začátku, tak mě focení na svitkový film lákalo již během mých prvních analogových fotografických krůčků. Pořídil jsem si proto z druhé ruky „toy cameru“ Diana F+ od Lomography. Byl to trochu boj, protože občas se film špatně navíjel na cívku a osvítil se. Nakonec, po menším DIY vylepšení, jsem přestal ničit filmy a začal „fotit“ – uvozovky proto, abych někoho nepohoršil tím, že bych fotky z Lomo foťáku nazýval opravdovými fotkami. V kombinaci s barevným filmem (Kodak Portra) z toho občas vylezla i něco zajímavého a já se rozhodl se svitkem pokračovat. Dalším logickým krokem byl legendární český foťák Flexaret, který byl velkým zklamáním a málem mě od celé svitkové anabáze odradil. Zkrátka jsme se s Flexaretou nemohli nějak dohodnout a tak je na poličce, kde čeká, až jí pustím do světa. Začal jsem pokukovat po dvouokých zrcadlovkách Yashica, které představují na trhu s foťáky z druhé ruky, poměrně dobrý poměr cena výkon. Nakonec se mi povedlo sehnat Yashicu Mat s objektivem Yashinon 80/3.5, který má celkem dobrou pověst. Má sice nějaké drobné šrámy, ale objektiv, závěrka, ostření i matnice jsou v pořádku a zkušební film vyšel dobře. Je to docela jiné než s Flexaretou. Najednou nemám pocit, že si fotku musím tak vybojovat, ale foťák semnou spolupracuje. Chce to trošku zvyku koukat shora na matnici, na které je obraz navíc zrcadlově převrácený. Občas se z toho může zamotat hlava. Většinou jsou dvouoké zrcadlovky považované za přístroje vhodné spíš pro statickou fotografii, ale mnoho fotografů je ovládalo vskutku mistrně a byli schopní zachytit i dynamické scény. Například donedávna do nedávna neznámá Vivian Maier, která fotila přístrojem značky Rolleiflex. Vivian naplno využívala toho, že s Rolleiflexem se fotilo od pasu a foťák se nezvedla k oku – neupozorňovala svoje okolí na to, že je fotografuje.
Zatím ještě nevím, na co přesně budu Yashicu používat. Chce to nějakou novou čtvercovou vizi. Zatím jsem na svitky fotil především barvu, abych měl protipól k ČB  filmu, který jsem měl v kinofilmovém foťáku. Na druhou stranu si i ČB svitky zvládnu doma sám vyvolat, naskenovat a nazvětšovat. Vyvolávání barevného filmu by časem lezlo do peněz. Budu muset nalézt nějakou rovnováhu. Peníze nakonec nejsou tak důležité, jako dělat, co vás baví.


A nezapomínejte na to, že s velkým s formátem přichází velká odpovědnost!





Žádné komentáře:

Okomentovat