Lidé, kteří občas sledují stories
na mém instagramu jistě postřehli, že občas jsem ověšený fotoaparáty doslova
jako vánoční stromeček. Většinou je to kvůli tomu, že v Leice fotím
černobílý film, v dalším mám barevný film a pak mám pro jistot třeba ještě
středoformát. Barvu si většinou beru jen na dovolenou nebo jen na nějak velmi
specifický projekt. Letní dovolená v Itálii tedy spadala do kategorie situací,
na které si beru barvu. Do role barevného těla jsem jako obvykle odsoudil Nikon
FM2 s objektivem 35/2 z 60. let. Poslední dobou jsem byl okolnostmi
donucen prozkoumat podivný koncept zrcadlovek a musím říct, že Nikon FM2 je
celkem solidní záležitost, ale o tom někdy jindy.
Rozhodl jsem se (po roce znovu)
vyzkoušet film Cinestill 50D. Filmy Cinestill jsou speciální v tom, že se
jedná kinematografické emulze od firmy Kodak. Tedy o filmy, na které se natáčí
různé Hollywoodské spektákly (ano, spousta filmů se stále točí na film!). Je k dostání
ve dvou provedeních, 50D pro denní světlo s ISO 50 a 800T pro umělé světlo
a ISO 800. Jde koupit jak svitkový film tak kinofilm. Filmy slibují velký
dynamický rozsah a jemné zrno. Zejména tedy 50D, ale 800T má prý cca poloviční
zrno než jiné filmy srovnatelné citlivosti a zejména pak ve svitkové variantě.
Jediné, co brání širšímu
používání barevných kinematografického materiálu je jejich speciální
antihalační vrstva zvaná „rem jet“. Ta nejenom že brání vzniku světelných kruhů,
ale také chrání film před poškrábáním a vznikem výbojů statické elektřiny, když
filmy prolétá kamerou rychlostí 24 snímků za sekundu. Problém je v tom, že
tato vrstva by zničila standardní chemii, která se používá při procesu C-41.
Kinematografické filmy se vyvolávaní procesem ECN-2, jehož součástí je právě
prvotní odstranění vrstvy „rem jet“. V Americe se ale našli dva nadšenci,
kteří přišli s řešením, jak „rem jet“ odstranit i u neexponovaného filmu
bez poškození emulze. Takový film lze vyvolat i v normální C-41 chemii.
Někomu možná přijde ISO 50 trochu
málo, ale na letní dovolené to stačí. Barvy stejně nejlépe vypadají v silném
a jasném světle. Při zatažené obloze a plochém světle barva nikdy nevypadá
dobře. Neohroženě jsem tedy nastavil měření na Nikonu na ISO 50 a dal jsem se
do práce. Měl jsem s sebou pouze dvě kazety, protože Cinestill je poměrně
drahý a taky proto, že mě tolik na barvu neužije. Na druhou stranu, když je to
léto a člověk jede do Itálie, tak proč si trochu nedopřát? Od barvy si většinou
moc neslibuji, takže mi docela trvalo, než jsem odnesl filmy vyvolat. Jak jsem
tedy nakonec spokojený s filmem Cinestiil 50D?
Podání barev je dobré, stačily
jen drobné korekce. Dynamický rozsah je výborný. Scény s kontrastním světlem
mají dobře prokreslená světla i stíny. Osobně si myslím, že tenhle film má asi
nejlepší dynamický rozsah na trhu. Stojí ten film za ty peníze? Podle mě ne.
Pro běžné použití si vystačíte třeba s Kodakem Ektar 100 nebo Portra 160,
ano barevné podání může být jiné, ale to se lehce vyladí postprocesem. Co ovšem
poznáte je cena, která je o polovinu nižší. Jiný příběh to samozřejmě může být
s filmem Cinestill 800T, který je poměrně unikátní svou citlivostí a
vyvážením bílé pro umělé světlo. Ten ale vyzkouším až někdy jindy.
Dobré světlo!
OdpovědětVymazatSoudě dle těch fotek, bych řekl, že se ten Cinestill vyplatil. Pravda, Ektar by to dal taky, ale ten rozsah nemá.
Osobně jsem s Ektarem zatím neměl moc štěstí... Co vím, tak nejblíž receptuře Kodaku Vision 3, ze kterého se vyrábí cinestill, je současná generace Portry. Tedy, co do složení světlocitlivých vrstev. V Rusku jsem teď zkoušel Cinestill 800T a ten se mi dost zalíbil.
VymazatCo se týče barvy, tak se ale nejvíc těším na nový Kodak Ektachrome, který má přijít na trh v roce 2018. Měl jsem pár kazet v mrazáku, které jsem postupně v létě fotil a se vší vážností musím říct, že je to můj nejoblíbenější barevný film. Když se správně trefí expozice, tak se mu nic nevyrovná. Dynamický rozsah je na diapozitiv slušný, ale ty barvy jsou jak z jiného světa. Tak syté a přitom reálné....