Čas od času na člověka přijdou
takové divné chutě. Panoramatické chutě. Touha vybočit ze zavedeného poměru
stran 1:1 u 6x6 aparátu nebo 3:2 u Leicy mě popadá jen jednou za čas. Jenomže
jak na to? Samozřejmě tu je Hasselblad Xpan, který nabízí jednoduché ovládání
Leicy spolu s úžasným formátem 24x65. Ceny Xpanu ovšem vystřelily někam k 50tis
korun za solidní kus o Fuji 617 nebo Linhofu Technorama 617s III (používají
svitkový film a negativ má 6x17cm) ani nemluvě. Je tu ale i jiná cesta, Ruská
cesta - Horizont KMZ.
Tento bojovník fotografické studené
války se na trhu objevil v 70. letech a koncepcí vychází z japonského přístroje
Widelux. KMZ Horizont snímá políčko filmu o rozměrech 24x58mm pomocí otočného
28mm objektivu, který má clonu nastavitelnou od f2.8 do f16 a rozsah
závěrkových časů je od 1/30 do 1/250s. Zaostření je pevné, takže při cloně f2.8
je hloubka ostrosti od 5m do nekonečna a na f16 od 1m do nekonečna, to je třeba
mít na paměti. Zakládání filmu chce trochu cviku a zároveň to chce i trochu
štěstí, aby se vám film neroztrhl třeba uprostřed focení, jako se to povedlo
mě.
Samotná ergonomie fotoaparátu není
vůbec špatná. Natahujete kolečkem vpravo, čas a clonu nastavujete po natažení závěrky
na číselníku uprostřed. Hledáček je překvapivě velký a světlý. Samozřejmě má relativně
velké zkreslení, ale tomu se při zorném úhlu 120° prostě nelze vyhnout.
Příjemná je vodováha v hledáčku, protože jakýkoliv náklon může způsobit
nepředvídatelné deformace obrazu na negativu. Občas je to celkem výzva skloubit
kompozici s názory vodováhy.
Pro své první panoramatické pokusy jsem si
vybral krajinu, kde hranice středních a východních Čech volně přechází v Podkrkonoší.
Mám ta místa rád. Strávil jsem v nich poměrně dost času a v poslední době
jsem začal tuto oblast naší republiky i fotografovat. Práce s panoramatickým
aparátem vás donutí dívat se na věci trochu jinak, používat jiné kompoziční
techniky a hledat obrazy, kterým dá tento formát vyniknout. Kupodivu mi
kompozice přišly celkem přirozené, možná proto, že lidské oči také vidí v širším
poměru stran, než je 3:2 kinofilmu.
Fotoaparát jsem jen nerad vracel a
doufám, že se k panoramatické fotografii ještě vrátím. Pokud se chcete podívat na skutečně vynikající panoramatické fotky doporučuji vyrazit do Prahy na 2 právě probíhající výstavy Josefa Koudelky, který panoramatický aparát používá jako nikdo jiný na světě.
Krásné záběry. Horizon mám taky rád, kompozice jsou někdy zcela nečekané. Jaký to byl film?
OdpovědětVymazatMichal
Ilford HP5+, ISO 400, Rodinal 1:50
Vymazat