Poprvé jsem
se o filmu Nabarvené ptáče dozvěděl od fotografa Jana Dobrovského, když jsem
s ním dělal rozhovor. To je skoro už dva roky. Od té doby jsem netrpělivě
sledoval všechny útržky informací, které se ke mně dostaly z různých
zdrojů. Dost často to byly právě černobílé fotografie Jana Dobrovského. Bez
zajímavosti není ani to, že některé fotografie byly pořízeny na stejný 35mm
film, na který je Nabarvené ptáče natočeno, Kodak Double-X. Z toho, co
jsem se postupně dozvídal jsem si začal v hlavě skládat obrázek filmu,
který dával jistou naději, že se u nás zase natočí nějaký zajímavý film.
Knižní
předlohu jsem nějakou dobu odkládal, než jsem se do ní pustil. Abych byl
upřímný, dlouhou dobu jsem nepřečetl skoro nic. Natož něco náročného. Kniha
Nabarvené ptáče od Jerzyho Kosińského náročná rozhodně je. Neskromně se
považuji za otrlého čtenáře (i otrlého diváka), ale musím přiznat, že to není
lehké čtení. O autentičnosti knihy se mohou vést polemiky. Možná není úplně
správné brát knihu tak úplně doslova, ale spíš jako alegorii. Spousta scén
v knize je skutečně až neuvěřitelně bizarních. Nakonec jsem knihu přečetl
jedním dechem. Ano, je to explicitní a drsná kniha, nikoliv však samoúčelně.
K tomu se ale vrátím, v další části.
Od filmu
jsem měl od počátku velmi vysoká očekávání. Zvláště potom, co byl nominován na
festival v Benátkách. Hlavní cenu si sice neodnesl, ale způsobil nemalý
rozruch. Již po festivalové premiéře se začaly objevovat první recenze. Některé
chválily, jiné zatracovaly. Říkal jsem si, že je to v pořádku, spousta
mých oblíbených filmů je hodnocena kontroverzně. Má zvědavost rostla každým
dnem. Vydal jsem se proto do velkého sálu kina Světozor, abych si na film
konečně udělal vlastní názor.
Film začal
poměrně zostra a rovnýma nohama skočil do brutality, která mu je mnohými
vytýkána. Jelikož jsem si pamatoval knížku, další děj filmu pro mě nebyl příliš
překvapivý, a tak jsem se soustředil především na vizuální stránku filmu.
Dobrou kameru a zajímavý vizuál hodnotily kladně i ty kritičtější
z recenzí. Jenomže dobrého bylo pomálu. Byly zde náznaky dlouhých záběrů,
ale eratický střih je nikdy nenechal dohrát a rozvinout do plné délky. Jako by
se někdo až moc snažil a nemohl se rozhodnout, jestli chce dlouhý záběr nebo
ne. Po cca 30 minutých, z celkových 169 min. stopáže filmu, mě podivný
střih už doslova rozčiloval. Abych ale byl spravedlivý, několik záběrů ve filmu
bylo opravdu krásných.
Lokace byly
zajímavé a uvěřitelné. Co jsem už ale věřil méně, byli špinaví vesničané, kteří
mnohdy vypadali jako středověcí nevolníci z filmu Monthy Python a Svatý
Grál. Chápu, že to má být jakási alegorie, ale tohle člověka také vytrhne
z toho, aby světu filmu uvěřil. Speciálně pokud viděl například film
Volyň, který život na vesnicích ve východní Evropě v období Druhé světové
války líčí ještě více syrově než Nabarvené ptáče. Nikdo tam nechodil
v bizarních hadrech jako strašák a s hnojem na obličeji. Velmi se mi
ovšem líbil zvuk. Ve filmu jako takovém není žádná filmová hudba, tedy pokud
někdo zrovna ve scéně nezpívá nebo nehraje na hudební nástroj. Divák si musí
vystačit se zvuky vesnice, či přírody. Tady tvůrci filmu nezaváhali.
Takže si to
shrňme: poetiku dlouhých záběrů kazí eratický střih, vesničané jsou spíše
groteskní než uvěřitelní, ale zvuk je solidní. Co tedy příběh? Inu, jako
v knížce. Chlapec putuje z místa na místo a dějí se mu zlé věci.
Stejně jako v knize. Jenomže v knize (která je psaná ich formou), má
chlapec svůj vnitřní hlas. Hrůzy, kterých je svědkem i subjektem, komentuje,
racionalizuje a přemýšlí o nich. Kromě každodenního boje o přežití nachází i útěchu.
Tu v bohu a vidině toho, že si může vymodlit „odpustky“ nebo
v myšlence komunismu se kterou ho seznámí sovětští vojáci. Tohle ve filmu
chybělo. Rozhodně to ale nemohu klást za vinu představiteli hlavní role. Ačkoliv
i v knize byl chlapec zvenku stoický a veškerá dramata se odehrávala
hlavně v jeho mysli.
Původně jsem
chtěl nakreslit paralelu s výkone Nikolaje Burlajeva v Tarkovského
filmu „Ivanovo dětství“, jenomže to dost dobře nejde. Malý rozvědčík Ivan byl
hnán touhou po pomstě, která ho nakonec stála život. Největší výbuch emocí
nastal, když ho chtěl jeho velitel poslat za frontu a tím by ho o možnost
pomstít se nacistům připravil. Chlapec v „Nabarveném ptáčeti“ chce zkrátka
jenom přežít a vrátit se domů, ačkoliv i on se naučí zásadu „oko za oko, zub za
zub“. Bohužel ale bez náznaku vnitřního dialogu hlavního hrdiny, působí chlapec
v „Nabarveném ptáčeti“ jako list ve větru. Kamenná tvář a smutný pohled
tmavých očí bohužel hloubku knižní předlohy nepřenesou.
Z filmu
jsem nakonec odcházel s tím, že ve mně nezanechal vůbec žádný hlubší
dojem, natož aby ve mně vzbudil nějaké hlubší emoce. Chvíli jsem si říkal,
jestli to není jen tím, že bych byl tak cynický. Stejný závěr zmiňovalo i
několik recenzentů. Například „Volyň“ nebo „Schindlerův seznam“ semnou zamávaly
slušně, oba filmy jsem poprvé viděl teprve nedávno. Možnost, že bych za pár
týdnů tolik zcyničtěl, bych tedy vyloučil. Hlubší dojem ve mně zanechal i film
Ida, který v pár rozhovorech zmiňoval i Václav Marhoul. V Idě se
nedějí žádné krutosti, vše je černobílé, záběry a kompozice jsou
minimalistické, ale nádherné a příběh je silný. A stačil k tomu zlomek
času, herců a peněz.
Proč jsem se
vlastně takhle rozepsal o filmu? Nejsilnější pocit, který ve mně po shlédnutí
„Nabarveného ptáčete“ zůstal, je pocit jakési zrady. Ten film měl být dobrý! Říkal
jsem si, že když tomu někdo věnuje tolik let práce, povede se mu sehnat peníze
a domluvit hvězdné obsazení – ačkoliv hvězdy jsou na plátně vždy jen několik
málo minut, tak že to nemůže prostě dopadnout špatně. Svou roli hrálo i to, že
film měl být černobílý a natočený na film. Celou tuhle „kulturní kocovinu“
ještě navíc umocnila mediální a marketingová kampaň, která film provázela. A
výsledek? Když už nic jiného, doufal jsem, že film bude kvalitně řemeslně zpracovaný,
že forma trochu pomůže obsahu, i když to málokdy funguje. Jenomže nefunguje ani
to. Ve výsledku je to jen forma bez obsahu, ale ani forma není stoprocentní.
Budu doufat,
že se za čas najde někdo, kdo se pustí do podobně odvážného projektu, to
režisérovi a celému štábu upřít nemohu – odvahu a ambice. Budu ale doufat
v lepší výsledek, který ve mně zanechá hlubší prožitek.