Jedním
z nepochybných využití zátiší je tréning. Člověk má čas si vše promyslet,
analyzovat světlo a kompozici. Speciálně u zátiší, která si poskládáme sami
třeba někde v ateliéru. Z takovýchto fotek, kde máte většinu proměnných
pod kontrolou se můžete velice rychle učit potřebné technické dovednosti.
Doporučuji si vést solidní poznámkový aparát. I vybledlý inkoust je lepší než
pouhá lidská paměť. Inscenovaná zátiší ovšem nejsou něco, v čem bych si
liboval. Naposledy snad, když mě na ZUŠ paní učitelka nutila namalovat mísu
s ovocem. Nutno dodat, že to nebylo snadné pro nikoho ze zúčastněných. Za
posledních pár let jsem ale nafotil pěknou řádku zátiší. Jak a proč?
Když jsem
začínal s dokumentem, dostal jsem několik dobrých rad, kterých se držím
doteď. Mezi nimi byla i ta, že občas bych měl fotografovat i drobné detaily
prostředí ve kterém se v rámci focení pohybuji. I neživé objekty mohou
vypovídat o prostředí a lidech. Vždy když zahlédnu nějaké zajímavé seskupení
objektů, či jednotlivý objekt, který by mi mohl zapadnout do celkového obrazu,
fotím. Mnohdy je to jen do počtu a jako jakási forma „vizuálního zápisníku“.
Občas se ale zadaří, sejde se dobré světlo se zajímavou kompozicí a obsahem.
Taková fotka se pak může stát součástí výběru. Může pak dobře posloužit
v rámci souboru jako jisté oddělení míst, dějů a času.
Zátiší tak
rozhodně nepatří kamsi do předminulého století. Mělo by patřit do arzenálu
každého fotografa. Ať už jde o aranžování, či o schopnost vidět jistý řád a
krásu ve zdánlivě nahodile seskupených objektech.
Žádné komentáře:
Okomentovat