neděle 30. prosince 2018

Krakov: Šťastné a veselé

Pamatujete si ještě časy, kdy byly vánoce svátky klidu a míru? Byly, když jsme byli dětmi a nemuseli jsme se o nic starat. Snad jen o cukroví a těšit se na to, co najdeme pod stromečkem. Jenomže už nám není deset let. Později začínají být vánoce spíše svátky běhání po obchodech a tlačenic na vánočních trzích. Nemám rád obchody a nemám rád ani tlačenice. Vůči kouzlu vánočních trhů jsem také už pár let imunní. Jenomže úplně se tomu člověk vyhnout nedokáže. Jelikož na Pražských trzích sotva projdete davy turistů a na západě vás přejede dodávka nebo zkosí dávka ze samopalu, bylo potřeba najít alternativu.

Nebylo to jednoduché, ale volba padla na polský Krakov. Na tomto místě se musím přiznat, že jsem do té chvíle za celý život nebyl v Polsku. Pokud nepočítám jedno náhodné překročení Slovensko-Polské hranice při plavbě na pltích. Naštěstí tenkrát nebyl poblíž žádný pohraničník. Musel jsem tedy překonat strach z neznámého a nasednout s manželkou na noční autobus do země, která je geograficky sice blízká, ale mě poměrně neznámá.

Cesta nočním autobusem uběhla poměrně rychle, ačkoliv jsem jako vždy zapomněl vypít před nástupem pár piv, aby se mi lépe spalo. Prosincové ráno v Krakově bylo studené. Ulice však byly téměř prázdné a tak se člověk mohl trochu projít a prohlédnout si město. Nevynechali jsme ani hradel Wawel, bývalé sídlo polských králů. Na rozdíl od Pražského hradu nemusíte prodat ledvinu, abyste si mohli dovolit prohlídku. Jak je to možné, vždyť Poláci měli vždy pověst toho hamižnějšího ze slovanských národů? Mystika.

Ve městě se nachází spousta různých hospod, restaurací, barů a dalších podniků, které mají dobrou úroveň a překvapivě příjemné ceny. Pravda, oběd jsme v první podniku nedostali, protože na nás servírka zapomněla, a když jsme se o svojí objednávku připomněli, zmizela úplně. Inu, nic není bez chyb. Ani polská obsluha.

Večer jsme si to ale vynahradili v kvalitním baru, který byl plný místních. Stěny polepené výstřižky ze starých polských novin, příjemné ceny a velký výběr alkoholických nápojů, to vše vytvářelo příjemnou atmosféru. Musím říct, že jsem Polsko zřejmě trochu podceňoval. Zřejmě tam jsou i zajímavá místa.










1 komentář:

  1. Zajímavá reportáž vážený pane kolego a pěkné fotky. Já byl v Poslku taky "na otočku" v Polském Těšíně ale to už je dávno.....Těším se Vaše další fotky z méně navšštěvových destinacích ...i když třeba v Krakově bylo nedávno celosvětové setkání křesťanské mládeže ...

    OdpovědětVymazat