neděle 22. května 2016

Yashica Mat: cesta do hlubin středního formátu

Už tu máme skoro léto a já vycítil, že je čas na změnu.  Takže jsem z poličky vzal Yashicu Mat, kterou jsem si koupil někdy po novém roce, abych mohl zachytit svou oblíbenou Malou Stranu tentokrát na čtvercový formát 6x6. Vybaven touhou vyzkoušet si nový foťák, Kodakem Tri-X a Yashicou, vyrazil jsem do ulic. Počasí mi celkem přálo a 12 snímků se mi povedlo nafotit celkem rychle. Ono to jde vždycky rychle, když člověk experimentuje s novým formátem a zkouší vyfotit kde co. Výsledky tomu v zásadě odpovídají.

Fotit dvouokou zrcadlovkou, to je doslova „cesta do pravěku“ fotografie. Pro mě osobně je focení zrcadlovkou něco úplně cizího.  Ostření mi trvá dlouho, pořád si říkám „Je to ostré? Není to ostré?“, některé zrcadlovky mají alespoň klínový dálkoměr, který celkem pomáhá, ale ne Yashica Mat. Správné zaostření se středním formátem je poměrně zásadní, protože hloubka ostrosti je v porovnání s kinofilmem velmi malá. Naštěstí bylo ve čtvrtek slunečno a já měl film s ISO 400, takže jsem mohl (i musel) téměř pořád zacloněno na f16 a tak se mi povedlo většinu fotek zaostřit správně. Vtip je v tom, že hledáčkový objektiv má fixní clonu f3.5 a náhled hloubky ostrosti neumožňuje, takže vidíte zaostřenou skutečně jen velmi úzkou rovinu obrazu. Chce to cvik, zvláštěpak zaostřit rychle nebo něco/někoho v pohybu.

Samotný formát 6x6 a další jsem již rozebral ve svém poměrně úspěšném článku „S velkým formátem přichází velká odpovědnost“.Rozlišení je oproti kinofilmu samozřejmě obrovské, zrno velmi jemné a vůbec – samá pozitiva a jistoty. Pokud by někoho popadla nenadálá touha obraz ořezávat, tak právě formát 6x6 vám dává alespoň nějakou rezervu. Kompozice do čtverce je tématem sama o sobě, sotva jsem si zvykl na základní kompoziční pravidla pro kinofilm, který má poměr stran 3:2. Inspirace se mezi současnými fotografy hledá jen celkem těžko, protože na formát 6x6 fotí jen málokdo, člověk musí sáhnout hlouběji do historie. Přesnému zarámování toho, co chcete fotografovat, nepomáhá ani stranové převrácení obrazu, který vidíte na matnici.


Jinak vzato kolem a kolem se s Yashicou Mat fotografuje celkem příjemně. Převíjení filmu pomocí výklopné kličky na pravém boku je rychlé, plus to skvěle vypadá. Čas závěrky i clonu nastavujete pomocí dvou koleček mezi snímacím a hledáčkovým objektivem, jejich hodnotu vidíte přímo na horní hraně hledáčkového objektivu, při pohledu na fotoaparát shora. Velké zlepšení oproti Flexaretě, kde je vše kolem objektivu a musíte fotoaparát otočit objektivem k sobě. Centrální závěrka je velmi tichá a na ulici jí neuslyšíte nejspíš ani vy, natož někdo stojící vedle. Každopádně dvouoká zrcadlovka není úplně nenápadný fotoaparát. Možná někdy v padesátých letech, kdy se ještě hojně používaly. Dnes naopak přitahuje překvapivě hodně pozornosti. Zvláště pak japonští turisté bývají spatřením Yashicy Mat přímo nadšeni.


Každopádně mám nakoupenou zásobu svitkových filmů a uvidíme, kam se to dál vyvine.

Žádné komentáře:

Okomentovat