Minulý týden jsem se alespoň donutil dojít do Befoto,
abych si nechal vyvolat barevné filmy. Skoro po roce. Původně jsem myslel, že
na barevném negativu mám fotky tak z dubna/května, ale ukázalo se, že na
něm jsou fotky ještě starší. Proč mi to ale trvalo tak dlouho?
Nedávno jsem se nad tím trochu zamyslel a došel jsem
k tomu, že barva je pro mě příliš abstraktní. Jak může být barva
abstraktní, když svět kolem nás je barevný? To je samozřejmě naprosto validní
otázka. Svět sice vidíme barevně, to ano, ale každý trochu jinak. Často se stává,
že se dva lidé neshodnou na tom, jak pojmenovat tu kterou barvu. Když do toho
celého přimícháme proměnné jako je trochu odlišná barevnost různých barevných
filmů, digitalizace, post proces a tisk… Při tolika proměnných je jen velmi
těžké říct, že barevná fotografie je TA realita, kterou vidí naše oči. Dost
možná mám ale třeba něco s očima nebo je mé vnímání reality mimo. Ani tato
varianta nelze vyloučit.
Z těchto a z mnoha dalších důvodů je moje
barvená fotografická práce značně fragmentovaná. K barevné fotografii
přistupuji do značné míry jako k obrazovému zápisníku. Často jsem pak
přitahován výraznou barvou, jak jako můra ke světlu. Mnoho obrázků (fotografie
bych jim moc neříkal) pak vzniká jen proto, že jsem zvědavý, jak budou barvy
nakonec vypadat. Zcela viditelně nejsem TAK zvědavý, protože mi často trvá
měsíce, než nechám filmy vyvolat.
Navíc stále tvrdím, že barva je dobrá tak akorát na
pornografii a krajinky. Poslední dobou fotím stále víc a víc krajin, ale pořád
černobíle. Na letošek mám ale určité barevné plány. Jeden starý, který jsem
v roce 2019 neuskutečnil a jeden zbrusu nový, který ale bude nějakou dobu
trvat. A kdo ví, třeba všechny ty drobné barevné střípky jednou poskládají celý
obraz.
Žádné komentáře:
Okomentovat