pátek 29. září 2017

Experimenty pozdního léta: Bergger Pancro 400 a Ferrania P30

Osobně jsem spíš typ člověka, který má rád to své jisté. Na experimenty mě příliš neužije. Proto už dva roky fotím převážně na jeden film a používám k jeho vyvolání tu samou chemii. Podobně postupuji i co se týče pozitivního procesu, kde zatím největší změnou byla výměna papírů FOMA za Ilford. Letos jsem se však nechal strhnout přívalem novinek na trhu z filmy a objednal si filmy od dvou (staro)nových hráčů na trhu. Jedná se o filmy Ferrania P30 a Bergger Pancro 400. První je z Itálie a druhý původem z Francie. Tedy ze dvou míst, odkud bych nové filmy zrovna nečekal!

Bergger Pancro 400/120

Bergger je na trhu ne úplně neznámé jméno. Ačkoliv firma je známá spíše pro chemii a fotografické papíry. Bergger Pancro 400 nedávno (no relativně vzato) objevil na trhu ve formátech 35mm, 120 a i jako planfilm pro velkoformátové fotoaparáty. Cena byla nastavena poměrně konkurenceschopně lehce pod 5 euro za kazetu 35mm a svitek 120. Film mě zajímal hlavně ve svitku, protože toho nenafotím tolik a jsem trošku otevřenější experimentům s formátem, který nepoužívám ne běžné denní focení. Objednal jsem proto 5 kusů od každého formátu. Podle recenzí a referenčních fotografií to nevypadalo jako vůbec špatný film. Hlavní devizou filmu Bergger Pancro 400 je to, že má dvě emulze, každou na maličko jiném základu, které by měly zajišťovat bohatou tonalitu a skvělý dynamický rozsah.

Bergger Pancro 400/35mm

Expozici jsem měřil jako vždy, na stíny. Film jsem vyvolal přesně podle návodu výrobce, ale něco se pokazilo. Negativy byly podexponované, velmi kontrastní a velmi zrnité. Prodloužení vyvolávacího času příliš nepomohlo a jediné štěstí jsem měl až se svitkovým filmem. Ten jsem exponoval jako ISO 200 a vyvolal za použití času pro ISO 400. Tehdy jsem z filmu dostal solidní tonalitu, která se mi vlastně docela líbila, ale zrno bylo pořád trošku větší, než jsem předpokládal. Původně jsem myslel, že zbytek svitků dofotím v Petrohradu. Nakonec jsem ale usoudil, že je to příliš důležité focení, než bych experimentoval. Je možné, že si prostě jen Bergger Pancro 400 nesedl s Rodinalem, který používám jako vývojku. Ačkoliv jsem viděl spoustu fotek z této kombinace a rozhodně vypadaly lépe než ty moje. Mám ještě 5 svitků, takže předpokládám, že je ještě zpracuji a třeba jinou vývojkou.

Bergger Pancro 400/35mm

Film Ferrania P30 je výsledkem tvrdé práce týmu nadšenců, který před několika lety díky Kickstarterové kampani, koupil od Italské vlády zavřenou továrnu na film. Trvalo jim to nějakou dobu všechno pořádně oprášit a dát zpět do provozu alespoň malou část produkční kapacity. Původně chtěli vyprodukovat barevný diapozitiv jako odměnu pro ty, kteří je podpořili na Kickstarteru. Jenomže pak se v továrně našel azbest a než se s ním vypořádali, tak se jim zkazila chemie, kterou měli pro ten účel v zásobě. Naštěstí však při prohledávání obrovského areálu továrnu našli poznámkový blok, ve kterém byla receptura právě na film Ferrania P30. Jedná se o kinematografický černobílý pachromatický film, který se hodně používal pro Italské filmy z 60. let. Často na něj své filmy natáčel například Federico Fellini. To bylo samozřejmě velké lákadlo a tak, když se Ferrania P30 objevila k předobjednávce, tak jsem si 5 kazet nechal poslat. Pár měsíců jsem se sice načekal, ale nakonec film dorazil. Pravda, léto už končilo a využití pro film s ISO 80 ubývalo, ale nakonec jsem neodolal a jednu kazetu vyzkoušel v Praze na ulici a druhou jsem nafotil v Prachovských skalách.

Ferrania P30/35mm
Opět jsem narazil na jisté problémy se zpracováním filmu v Rodinalu. Fotky byly přeexponované ve světlech, ale zároveň nedostatečně vyvolané ve stínech. Trochu pomohlo snížit koncentraci Rodinalu 1:100 a vyvolat 45 minut téměř bez agitace. Pořád to ale nebylo úplně ono. Kontrast byl stále příliš velký, speciálně pro fotografie krajinek. Na druhou stranu zrno je takřka neznatelné a ostrost je celkově velmi dobrá. Zůstaly mi ještě 3 kazety, pro které snad najdu nějaké důstojné využití, ale určitě vyzkouším jinou vývojku. Zatím se mi nejvíc líbily výsledky s Tetenalem Ultrafin či případně vývojkou Kodak T-Max. Nákupy exotických vývojek si však asi nechám na jindy.


Ferrania P30/35mm
Shrnuto podtrženo mi moje krátká sezona experimentů příliš nevyšla. K Berggeru Pancro 400 se nejspíš vracet nebudu ani s jinými vývojkami. Nepřijde mi, že by měl nabídnout něco na víc než HP5 nebo Kodak Tri-X, které používám doteď. Co se Ferranie týče, tak uvidím, jaké budu mít úspěchy s jiným typem vývojky, ale myslím si, že pro určité aplikace by to mohl být použitelný film. Například pro portréty nebo ještě lépe pro akty, je to Italský film, takže je to logická aplikace. Další pokusy budou ale muset chvíli počkat, protože teď musím zpracovat hromadu filmů. A vy, mí čtenáři se můžete těšit na hromadu fotek a několik článků o mém pobytu v Petrohradu!










Žádné komentáře:

Okomentovat