pátek 5. února 2016

Pravidla ranního vlaku

Byla doba, vzdálená a šťastnější doba, kdy jsem vlakem jel tak maximálně jednou dvakrát do roka. S nástupem na univerzitu pak dvakrát do týdne, což se pořád dá zvládnout – většinou jsem volil večerní či odpolední spoje, které nebyly příliš plné. Jenomže pak se něco pokazilo a já teď jezdím vlakem – každý všední den ráno do práce. Jako stovky a tisíce jiných vstávám za tmy, abych prošel prázdným městem k nádraží a chytil ranní spoj do Prahy. Krutá realita pracujícího člověka. Ranní vlak je celkem svérázný mikrokosmos. Většinou tam potkáváte pořád ty stejné lidi v tom stejném vagonu. Každý má svoje místo, svůj účel či poslání. Najdete tu všechny možné typy. Dělníky z nymburského vlakového depa, kvůli kterým vlak speciálně staví přímo v depu (protože by je zabilo popojít 500m z normálního nádraží), úřednice neurčitého věku někde mezi 30 až 60, nejspíš z pracáku nebo finančáku, které jsou i kolem šesté ráno velmi čilé, pár studentíků středních škol, kteří dojíždí do Nymburanova nebo Prahy, ti naštěstí většinou civí do smartphounů, takže na rozdíl od úřednic, nenadělají moc hluku.

Jsou to právě zvukové projevy některých pasažérů, které z ranního vlaku dělají skutečné peklo na kolejích. Jedna moje bývala spolužačka z gymnázia sice tvrdí, že je to zajímavé poslouchat cizí rozhovory, ale mně to tak zajímavé nepřijde. Ne, když už čtvrt roku poslouchám dva několikrát propadlé adepty na automechanika rozebírat úpadek vesnických diskoték ve zlatém trojúhelníku pokleslé zábavy Poděbrady – Sokoleč – Křečkov. To je ovšem slabý odvar proti diskusi několika dam v letech (rozumějte přes 60), které v 6:30 mezi Nymburkem a Lysou nad Labem probírají jaké útrapy a kolik návštěv u lékaře si vyžádaly venerické choroby, které si dovezly z pobytu v lázních. Inu, láska kvete v každém věku, ale o bezpečném sexu se v 50. letech asi moc neučilo. 

Takže pravidlo ranního vlaku č. 1 – DRŽTE HUBU!


Samostatnou kapitolu tvoří mladí městští profesionálové, kteří mají ale do amerických YUPIES docela daleko. Většinou to jsou ženy mezi 20 a 30, nezřídka kdy pracující jako sekretářky, kadeřnice nebo kosmetičky. Jenomže protože překonaly hranice své rodné vsi a pracují v PRAZE, tak se cítí mnohem důležitější, až nejdůležitější na světě. Nejprve jsem si myslel, že jsou otravné pouze, pokud se vyskytují ve skupinách. Ale byl jsem krutě vyveden z omylu. Ve skupině většinou kvokají o tom, kdo, kde, koho, co – zkrátka klasické drby. Například dnes ráno jsem se dozvěděl, kdo si na vesnici pořídil tetování a která teta si pořídila křečové žíly. Pokud se tento dopravní jev vyskytuje jednotlivě, dost často v depresi z oddělení od hejna sáhne po telefonu a spojí se s hejnem na dálku, a o to hlasitěji. Případně pilná sekretářka začíná řídit firmu už v 6:41… 

Což mě přivádí k pravidlu ranního vlaku č. 2 – ŽÁDNÉ TELEFONOVÁNÍ!


Pamatuji si, že když jsem byl malý, tak se muzika pouštěla doma a z gramodesek, případně se vyrazilo někam ven do sokolovny na tancovačku. Fenomén přenosné hudby byl symbolizován tu a tam na stavbě vyhrávajícím tranzistorákem na děsivě drahé baterie. Jenomže pak se i k nám dostaly walkmany, na chvíli i discmany, ale jen proto, aby byly rychle nahrazeny zhoubou dnešní doby – MP3 přehrávači. Nechápejte mě špatně, nemám nic proti hudbě, i když nechápu, proč bych si jí měl hrnout do uší 24/7. Ve vlaku to docela smysl dává, odstínit si mozek od, venerickými chorobami prolezlých, důchodkyň a kosmetiček z nákupáků, ale musí to hrát kurva tak nahlas? 

Pravidlo č. 3 – VOLUME DOLEVA!


Lidi se musí naučit chápat, že ranní vlak (prakticky každý vlak, kromě vlaku s výčepem) je nutné zlo a tak k tomu i přistupovat. V tichosti se ve svém nitru pokusit vypořádat s krutým a bezohledným prostředím, které České dráhy stvořily a které na nás z vnějšku útočí. Samotné České dráhy cestu příliš neulehčují. Jízda bez zpoždění, odklonů nebo výluky je spíše výjimkou a málokdy dojedete včas. Zkušení cestující se s tím už tak nějak vyrovnali a nemají potřebu komentovat každou minutu zpoždění vlaku. Ovšem najdou se i tací, kteří si to neodpustí, a ne vždy se jedná o sváteční cestující. Zpoždění zkrátka nikoho nezajímá. Ne České dráhy, ne cestující, zkrátka nikoho. 

Pravidlo č. 4 – ZPOŽDĚNÍ SE NEKOMENTUJE!


Za ty měsíce jsem si, stejně jako mnoho jiných, našel ve vlaku svoje optimální místo, kde je minimum výše popsaných negativních jevů. Na takovém místě můžu zaujmout svou klidovou polohu, pustit si nějaký vhodný ranní film (Terminátor, Zombieland, …) a pokusit se vyresetovat mozek, který je stále v šoku z brzkého vstávání. Abych mohl zaujmout svou klidovou pozici, ve které je tělo vystaveno pokud možno co nejmenšímu utrpení ze strany tvrdých sedaček, tak potřebuji kolem sebe prostor a to zejména na nohy. Nic mě proto nedokáže rozzuřit víc, než když někoho nenapadne ve stanici nic lepšího, než mě probudit a drze požádat, jestli je u mě volno, načež si sedne naproti mě a já musím skrčit nohy. Vrcholem drzosti pak je, když tento člověk usne – aby mi ukázal, že i s nenataženýma nohama to jde. Nevyspat se aspoň deset minut ve vlaku mi pak úplně rozhodí celý biorytmus. 

Pravidlo č. 5 – SPÁNEK JE POSVÁTNÝ!


Po zralé úvaze seznávám, že těchto 5 pravidel je naprosto nejzásadnějších. Těžko říct, jestli mají celorepublikovou platnost anebo platí jen v mém vlaku na trati Kolín – Praha. Dovedu si představit jisté regionální modifikace jako například: slepice se vozí v kleci nebo koza se do vlaku nebere. Doufám, že můj text nikoho nepohoršil a pokud ano, tak ať se zamyslí nad svým vlastním chováním mezi 6:17 a 7:20 ve vlaku. Zkrátka jsem si jen potřeboval utřídit myšlenky a trošku ulevit své, Českými drahami poničené, psychice.


Děkuji Českým drahám za prakticky nevyčerpatelný zdroj inspirace.

Žádné komentáře:

Okomentovat