pátek 30. července 2021

Cestou necestou aneb archiv promlouvá

Je tu druhé morové léto. To první jsem si docela užil. Cestování do zahraničí mi moc nechybělo a věnoval jsem se domácím destinacím a tématům. Teď mi ale nějak došel elán. Není to tím, že bych si myslel, že za dobrými fotografiemi musím do Paříže nebo New Yorku. Praha nebo Sudety také nabízí solidní možnosti. Klíč k problematice spočívá v tom, že čas od času je dobré změnit prostředí. Osobně jsem tomu vždy říkal, že si čas od času musím „Vyčistit oči“. Vystavení se novým vizuálním a kulturním vjemům mi vždy dalo nový vhled na věci, které mě obklopují v běžném životě.

Zanedlouho to budou celé dva roky, co jsem naposledy vytáhl paty z České republiky. Pokud si dobře pamatuju, tak to bylo do Gruzie, odkud jsem si přivezl spoustu nafocených negativů a zážitků. Jak se teď prodlužuje doba, co jsem nebyl nikde "venku" tak si začínám víc a uvědomovat, jak moc mi vlastně cestování chybí. Nejsou to jen výšce zmíněné vizuální dojmy, ale celý proces. Plánování cesty, přesun na místo, aklimatizace a přizpůsobení se místním zvykům a stravě. Potom návrat domů, vyvolání negativů a rekapitulace všech zážitků při prohlížení skenů a postprocesu Ze všeho nejvíc mi chybí právě ten proces. 

Obecně vzato mám teď období jisté fotografické stagnace. Jediný projekt na kterém pracuji je dost pomalý a nikam nepospíchá, proto mám občas problémy najít motivaci, abych vzal foťák a vyrazil do pohraničí. Focení na ulici je pro mě něco už úplně abstraktního a vzdáleného. Po téměř roce a půl prázdných ulic, roušek a celkově blbé nálady ve společnosti nemám tak nějak náladu na obvyklou "pouliční fotografii".  Nelákají mě už ani experimenty se zátišími či různými formáty negativů. Tím jsem si prošel minulý rok na jaře a ukázalo se to jako slepá cesta.

Naštěstí je tu pořád můj archiv. Vždy když si říkám, že je to s tím focením nějaké těžké, tak si projdu pár složek v archivu. Mohu tak s jistou nostalgií zavzpomínat na časy, kdy si člověk jen tak koupil letenku, sbalil foťák, pár filmů a vyrazil na pár dní třeba do Říma. I proto jsem se rozhodl dnešní vydání blogu věnovat pár záběrům z archivu, které jsem posbíral na svých cestách po Evropě a Rusku mezi lety 2016-2019. Fotografie nejsou řazeny chronologicky a nechávám je bez popisku zcela záměrně. 











Žádné komentáře:

Okomentovat