čtvrtek 22. června 2017

Temné umění temné komory

Po návratu ze své meditativní výpravy do končin známých jako severní Německo jsem měl pár dní času na skutečně důležité věci. Důležitými věcmi myslím tedy především to zavřít se do temné komory a začít konečně zvětšovat něco z té kupy negativů, která se mi nahromadila. Zejména jsem chtěl konečně dostat na papír nějaké fotky ze zápasů a tréningů MMA, jejichž zachycení jsem se věnoval značnou část zimy.

Exponovat a následně doma zpracovat černobílé negativy je značně jednoduchá záležitost. Pokud při vyvolání postupujete podlé návodů, které lehce najdete na internetu, nepopletete teplotu nebo ředění vývojky a nezapomenete negativ ustálit, tak máte velkou šanci, že výsledek bude dobrý. Pozitivní proces je o dost náročnější, ale plody této práce jsou o to sladší. Hodiny strávené při červeném světle v temné komoře inhalujíc jedovaté výpary jsou nakonec odměněny fotkami, které můžete držet v ruce, chlubit se jimi (pokud jste chlubivý typ) a třeba je i rozdávat, což je jedna z hlavních výhod. Fotografie, kterou někomu dáte do ruky na papíře má určitě větší hodnotu než elektronický soubor zaslaný na počítač. Zvláště v dnešní, převážně elektronické, době.

To, jak se člověku bude dobře nebo špatně zvětšovat určuje především kvalita negativů. Pokud fotografujeme za normálních světelných podmínek a máme správnou expozici, tak je pak práce lehká. Negativ je dobře krytý a kresba je jak ve světlech, tak ve stínech. Obyčejně má černobílý negativ velmi široký dynamický rozsah. Bohužel, při focení ve tmě jsem musel své filmy pro zvýšení citlivosti podrobit push procesu, jehož vedlejším efektem je kromě nárůstu kontrastu a zrnitosti i ztráta dynamického rozsahu. Navíc každá nepřesnost v expozici, hlavně pak podexpozice, se velmi negativně projeví na kvalitě snímku.

V této várce jsem se rozhodl nazvětšovat výběr 16 fotografií z finálového zápasu v Ostravě. Ostrá světla, téměř bílá podlaha klece a velmi tmavé pozadí. Nic z toho nepřispívalo k tomu, abych získal snadno zpracovatelné negativy. 

Většina fotografií vyžadovala dlouhé nadržování ve světlech. Například u zde přiložené fotografie byl základní čas osvitu 12 sekund při cloně F8 a použití 2 purpurových filtrů pro zvýšení kontrastu. Ve světlech jsem ale musel přidat 25 sekund navíc, abych dostal kresbu i z míst, která by byla jinak zůstala bílá a splývala s okrajem fotky. Musel jsem si tedy z jedné nepovedené zvětšeniny vystřihnout šablonu, kterou jsem zakrýval části snímku, které jsem nechtěl dále exponovat. Na úplném vršku lampy jsem musel k těmto 25 sekundám přidat ještě 10 dalších. Fotografie, kterou zde vidíte je sken mého pracovního pozitivu. Tyto vybírám z fotek, které mají nějakou drobnou vadu a poté si na ně poznačím typ papíru, expoziční čas, použité kontrastní filtry, clonu, film a číslu snímku na pásu. K této a jiným fotkám také patří různé šablony pro vykrývání a nadržování.  Díky tomuto systému mohu ke kterékoliv fotografii z této série snadno zhotovit kopii, za předpokladu, že budu pracovat na svém zvětšovacím přístroji a na své obvyklé papíry.


Záznamy jsou, jak už jsem se naučil, jsou velmi důležité, pokud se chcete ke svým snímkům vracet.

Žádné komentáře:

Okomentovat