Jistě jste
si možná všimli, že fotografuji téměř výhradně na černobílý negativ Ilford HP5.
Používám ho v rozsahu od ISO 200 do ISO 3200. Stačí změna expozice a
vyvolání. Vzhledem k žánru fotografie, kterému se věnuji, používám spíše
vyšší ISO. Umožňuje mi to fotit s velkou hloubkou ostrosti a udržet krátké
závěrkové časy. Zároveň to také znamená, že můžu fotografovat
v interiérech, či k večeru a v noci. Mám tedy obecně pouze malou
potřebu používat film s malou citlivostí. Filmy s nižší citlivostí
mají většinou výhodu v tom, že jsou méně zrnité, ostřejší a mají lepší
tonální a dynamický rozsah, než jejich citlivější protějšky. Vhodné jsou tedy
zejména ke krajinářské fotografii, portrétům či makro-fotografii. Nic
z toho není příliš mým oborem. Čas od času ale udělám výjimku.
Poprvé jsem
se potřebou použití jemnozrnného filmu začal zabývat před svým prvním výletem
do Gruzie. Chtěl jsem fotografovat na panoramatický fotoaparát Horizont a říkal
jsem si, že velká plocha panoramatické fotografie vyžaduje kvalitnější a
jemnozrnný film. Dříve jsem pro tyto účely používal Kodak T-MAX 100, který mě
ale přestal bavit, ačkoliv se jedná o velmi kvalitní film. Měl jsem omezené
zkušenosti s Ilfordem FP4, ale chtěl jsem vyzkoušet něco nového. Chvíli
jsem pátral, až jsem objevil Adox Silvermax 100. Materiály výrobce a referenční
fotografie slibovaly velmi jemnozrnný černobílý film s dobrou tonalitou a
vysokým obsahem stříbra. Jednu kazetu jsem si tedy zakoupil za účelem testů.
Chvíli jsem
meditoval nad tím, co jít fotit, ale nakonec padla volba na sraz automobilů
značky Jaguar, který se konal v Chateau Kotěra, což je mě důvěrně známá
lokalita, nepříliš daleko od mého domova. Počasí bylo pěkné, s dostatkem
slunečního světla, takže nízká citlivost filmu nebyla překážkou. Naopak mi
umožňovala lépe pracovat s hloubkou ostrosti, protože jsem nemusel mít
pořád přicloněný objektiv. Při fotografování s Adoxem jsem postupoval jako
s každým jiným černobílým negativem. Při měření jsem preferoval spíše
stíny, či střední tóny, než světla. Jisté specifikum představuje speciální
Silvermax vývojka, která je doporučená pro optimální výkon filmu. Jedná se o
tekutý koncentrát, který se ředí v poměru 1:29. Výhodou je, že vývojka je
téměř bez zápachu.
S výsledky
jsem byl velmi spokojen. Film poskytuje v kombinaci se speciální vývojkou
velmi jemnou zrnitost a vysoké rozlišení. To vše je umocněno tím, že film má
perfektně čirou podložku, což ho mimo jiné činí způsobilým pro zpracování jako
černobílý diapozitiv (což ovšem není úplně jednoduchý proces). Film se velmi
snadno skenoval a výsledné soubory vyžadovaly jen velmi malé úpravy. Ještě jsem
se nedostal k jeho zvětšování, ale dovedu si představit, že to bude taktéž
velmi snadné. Spokojen s tímto testem jsem nakoupil filmu větší zásobu pro
použití v Gruzii, kde se mi taktéž velmi osvědčil. Adox Silvermax 100 se
tak stal spolu s Ilfordem FP4 mým nejoblíbenějším filmem s citlivostí
ISO 100.