Na mém blogu se můžete často dočíst, že jsem nějaký film zpracoval „push
procesem“, jenomže co to vlastně znamená? Většinou jste se to nejspíš dočetli u
článků, kde jsem psal, že jsem musel fotit ve špatném světle. Třeba jako na
svatbě v Rusku nebo když nějaký pitomec rozhodne o změně času a v 17:00
je tma. Všichni, co fotíme na film, víme,
že filmy se prodávají s různou citlivostí. Obvyklá nabídka filmů se
pohybuje v rozmezí ISO 100-200-400. Pro většinu svého focení používám
Ilford HP5+, který má základní citlivost ISO 400. Jenomže to ne vždy stačí k tomu,
abych byl schopný získat rozumnou rychlost závěrky při cloně, která mi dá
alespoň trochu hloubky ostrosti. Takže jak z toho ven? Kupodivu celkem
jednoduše, i když nic není zadarmo.
Základ push procesu začíná už při fotografování. Takže pokud mám ve
fotoaparátu například již zmíněný Ilford HP5+ s citlivostí ISO 400 a budu
chtít film nafotit na vyšší citlivost, tak musím nastavit měření
expozimetru na požadované ISO. Buď nastavením rozdílného ISO přímo na
fotoaparátu, pokud máte integrované měření nebo na ručním expozimetru. Třeba na
1600 nebo 3200 ISO, zkrátka každému dle jeho potřeba. No a pak už je to
jednoduché, jenom měříte a fotíte, jako normálně. Po dofocení je docela
důležité si na film poznamenat, že byl vyfocený na jiné ISO, než je na něm
původně uvedeno, tak abyste ho nezapomněli správně zpracovat. Z toho důvodu
mám na všech svých kazetách na film vlastnoručně vyrobené etikety, na které si
značím číslo filmu a jeho ISO (ty samé údaje si zapisuji i do zápisníku), abych
doma věděl, jak který film zpracovat. Takže co dál?
Pokud jsme tedy náš modelový Ilford HP5+ nafotili jako film s ISO 3200,
tak jsme ho vlastně o 3 stupně podexponovali. A pokud by se film vyvolal podle
receptury na ISO 400, byly by fotky hodně tmavé a naprosto bez detailů ve
stínech. Takže je jasné, že abychom dosáhli žádoucího efektu, je nutné upravit
i proces vyvolávání. Obvykle budete film vyvolávat déle. Metody pokus omyl
můžete být ušetřeni, protože většinu kombinací vývojek a časů už někdo
vyzkoušel a napsal na internet. Osobně používám stránku digitaltruth.com, kde
uvádí pro HP5+ na ISO 3200 čas 18 minut pro Rodinal v koncentraci 1:25
(standardní čas pro ISO 400 je 6 minut při téže koncentraci vývojky).
Samozřejmě ne každá vývojka je vhodná pro tento způsob zpracování filmů a ne
každý film můžete tlačit na vyšší ISO. Obecně bývají doporučovány filmy Ilford
HP5+ a Kodak Tri-X, pro které najdete asi také největší množství různých
receptur. Pro poslední projekt, který teď fotím většinou potmě (fotky ukážu,
až budou hotové) jsem přešel na vývojku Ilford Microphen. Tato vývojka byla
speciálně vyvinuta pro zpracování filmů pomocí push procesu a pomáhá se
vypořádat s některými jeho efekty.
Mezi jeden z vedlejších efektů push procesu patří nárůst zrna. Ten se
může lišit podle použité vývojky a podle toho o kolik stupňů nahoru film
tlačíme. Třeba Microphen nebo Pyro 510 nezpůsobují zvlášť výrazné zrno, ale
takový Rodinal ve vyšší koncentraci už ano. Poměrně zásadním efektem je nárůst
kontrastu a ztráta dynamického rozsahu. Může se vám velice lehce stát, že
přijdete o detaily ve stínech a je třeba si na to dát pozor, když si měříte
světlo dané scény. Pokud fotografujete hodně kontrastní scénu, je lepší se
ztrátou některých detailů rovnou počítat. Samotnému mi to trvalo docela dlouho,
než se mi podařily nějaké alespoň přijatelné výsledky. Jsou ale i lidé, kteří
třeba fotí HP5+ nebo Tri-X neustále na ISO 1600 (při slunečném počastí
používají oranžový filtr nebo třeba slabý ND filtr), právě protože mají rádi
vysoký kontrast a znatelnější zrno. Já byl jednou okolnostmi donucen fotit na
ISO 1600 venku za ostrého slunce přes oranžový filtr (expozice byla 1/1000s na
F16) a musím říct, že výsledek se mi příliš nelíbil.
Opakem push procesu je pak pull proces, kdy film nafotíme na nižší ISO, než
je na něm uvedeno a čas vyvolání zkrátíme – opět nejčastěji podle nějakého
návodu, který si najdeme na internetu. Výsledkem je nižší zrno, bohatší tonální
škála a lépe prokreslené detaily, tedy alespoň u HP5+ focené a vyvolané na ISO
200. Jak vidno, s filmem toho jde provádět docela dost, zvlášť pokud vám
nechybí odvaha experimentovat a vyhledávat si další informace k metodám jeho
zpracování. Já osobně nejsem zvlášť velký chemický experimentátor, ale přijde
mi užitečné si osvojit alespoň základní techniky (mezi které push a pull proces
bezesporu patří), tak abyste nebyli tolik svázáni tím, jaké světlo máte zrovna k dispozici. Existují i možnosti, jak na jeden film nafotit snímky exponované pro různou hodnotu ISO a pak je všechny vyvolat s co nejmenšími ztrátami, ale o tom až někdy příště.
P.S.: Všechny fotky v článku jsou nafoceny na Ilford HP5+ (základní ISO 400) vyvolaný v rodinalu 1:25 jako ISO 3200.