Když jsem začal fotit na film,
přišel mi proces vyvolávání filmů (negativní proces) jako jakási černá magie.
Složitá, neproniknutelná a vyžadující léta pilného studia. Zpočátku mě to úplně
nelákalo, ale když jsem musel vytáhnout 1200kč, abych si nechal vyvolat všechny
filmy z Paříže, tak jsem si spočítal, že vyvolávat si ČB negativy doma se
jednoznačně vyplatí. Prvním krokem byl workshop v temné komoře, který
pořádal obchod Analogue. Pro zvládnutí základů a jisté otrkání se pod dohledem
někoho, kdo tomu rozumí, je to rozhodně dobrá volba a pomůže to k vyvarování
se některým hloupým chybám, které Vás mohou stát Váš vzácný negativ.
Technické vybavení pro černobílý
negativní proces není příliš náročné ani finančně. Potřebujete: vyvolávací tank
s cívkou (standardně jsou taky na 2 cívky = 2 kinofilmy), 1L odměrku s dělením
po 50ml, teploměr (dlouho jsem používal ten na víno), injekční stříkačku (20ml
nebo větší) a nějaké prázdné 750ml lahve nebo speciální nádoby. Z chemie potřebujete:
vývojku, přerušovač a ustalovač. Osobně používám chemii od české firmy FOMA,
jmenovitě negativní vývojku Fomadon R09, která je „kopií“ Rodinalu od Agfy.
Není to nejsofistikovanější vývojka. Je docela jedovatá, smrdí po ní ruce jako
pečené maso, ale snadno se s ní pracuje a lze najít recepty pro její
ředění 1:25 pod 1:200 s různě dlouhými časy, pro dosažení specifického
vzhledu negativů – regulace zrnitosti a kontrastu apod.
Na svůj obvykle používaný Ilford
HP5+ používám koncentraci vývojky (Foma R09) 1:25 v kombinaci s vyvolávacím
časem 8 minut. Další kombinace vývojek, filmů a časů naleznete třeba ZDE. Znamená to, že na 650ml vody (požadovaný
objem vody v mém tanku pro 2 kinofilmy) použiju 26ml vývojky. 4asem se
podívám po nějakém úspornějším ředění, které trochu pošetří mé zásoby vývojky i
peněženku, ale teď mi tento recept vyhovuje pro svou rychlost. Kritickým bodem
domácího vyvolávání negativů je podle mě dostat film na cívku a do tanku.
Musíte zastříhnout konec filmu, aby byl rovný a zároveň zakulatit rohy, aby
byly hladké. Malé nůžky na nehty se na kulacení rohů hodí velmi dobře. Pak už
jen zalezete někam do tmy a můžete navinout film na cívku. Tma musí být
opravdová, žádné prosvítající světlo škvírou pod dveřmi apod., neberte si
raději ani mobil do kapsy a sundejte si i svítící hodinky, to vše by mohlo
způsobit filmu újmu. Nejlepší je si koupit za pár korun nějaký prošlý film a na něm se navíjení na cívku naučit za světla.
Když máte film na cívce, v tanku
a tank uzavřený, můžete si bez obav rozsvítit. Namíchat chemii zvládnete
snadno. Na obalech máte ředění vývojky, přerušovače i ustalovače celkem jasně
uvedené. Koncentraci vývojky a vyvolávací čas určuje typ filmu a nejlépe si to
někde najdete někde online jako např. ZDE. Důležité je u vývojky udržet správnou
teplotu – většinou 20°C, ale někdy se pro zrychlení procesu používá i teplejší
voda – vedlejším efektem tohoto urychlení bývá zrnitější negativ. Uvidíte jak
teplá/studená voda Vám teče z kohoutku, případně můžete lázeň v odměrce
ohřát ve vodní lázni nebo vychladit v lednici či mrazáku. Někdo před
vyvoláváním nalije do tanku čistou vodu, aby film namočil, někdo ne. Já jí tam
liju. Poté už následuje roztok vývojky a zapínám stopky. Zavřu víčko tanku a
první minutu s ním stále otáčím dnem vzhůru a zpět. Poté toto opakuji
každých 30s po 4 otočeních zakončených několika klepnutími na tvrdou podložku
(abych vyhnal bublinky vzduchu). Když uplyne stanovený čas (je potřeba ho
dodržet) vyliju roztok vývojky do prázdného kanustru nebo lahve – vývojka je
jedovatá a nebylo dobré ji lít do odpadu. Můžete jí nechat zlikvidovat ve
sběrném dvoře. Poté dám do tanku opět vodu, vyliju a následuje přerušovač,
který nechám pracovat asi 30s, ten můžete použít opakovaně a tak si ho liju
zpět do lahve. Opět propláchnu vodou a naliju ustalovač. Ten nechávám pracovat
od 3 do 5 minut, záleží na eho stáří a vyčerpanosti – také lze použít
opakovaně.
Po ukončení ustalování film
přestává být citlivý na světlo a je možné otevřít tank. Film několikrát
propláchnu pod tekoucí vodou a pak nechám drobný pramínek vody z kohoutku téct
do otevřeného tanku, odkud může voda volně odtékat. Stačí asi 15-30 minut,
abych vypral negativ od zbytků chemie – dobře vypraný negativ Vás přežije!
Takže praní nepodcenit. Většinou peru 20 minut a končím to ještě několikerým
propláchnutím. Na konci praní můžete přidat smáčedlo nebo jar, které vám
usnadní sušení filmu. Já mám lepší výsledky s jarem. Nechám ho v tanku
s filmy a vodou trošku zapěnit a pak filmy na cívkách proudem vody
opláchnu od pěny. Film sušte zavěšený, zatížený kolíčky, někde kde se nepráší –
každé zrnko prachu se pracně retušuje. Já osobně po zavěšení z filmu mezi
prsty setřu přebytečnou vodu – pozor na šperky, ať si film nepoškrábete. Film
mi zpravidla uschne za 2- 3 hodiny, záleží na teplotě okolí. Nenechávejte film
viset zbytečně dlouho – je to jen pozvánka pro další prach.
Co pak s negativem je na
Vás. Já si svoje negativy skenuji na Canonu 9000F Mark II, který má celkem dobrý
poměr cena výkon a kromě kinofilmu naskenujete i filmy svitkové. Nebo můžete
zkusit pozitivní proces, který je velmi zajímavý a vidět svoje fotky jak se
objevují na citlivém papíru je krásná zkušenost. Věci pro negativní i pozitivní
proces si nemusíte za každou cenu kupovat nové. Jdou sehnat v bazaru,
případně je můžete najít doma ve sklepě, pokud si někdo z rodiny vyvolával
fotky. Jděte do toho!
Video lepší než 1000 slov!